ADD/ADHD-länkar

Många sidor skriver samma sak, men en sida sammanfattar verkligen inte allt och för varje ny så sida så hittar man något nytt. Däremot, om man inte vet vad man letar efter så är det svårt att hitta de med bra information.

Jag listar här, de som passar in bäst på mig, de som överhuvudtaget har bra information om ADD/ADHD och andra bokstavsdiagnoser och för att det överhuvud taget är intressant att läsa! Det är också länkar till de sidor som jag har använt som källor i det jag har skrivit.

Jag vill att ni läser de ”artiklar” och blogginlägg som jag har länkat till. För de är objektiva och det är ju inte jag. Där finns så mycket mer än det jag har skrivit ner. Jag står mitt i stormens öga som ”nyfödd”. Läser du dessa får du bättre chans att förstå. Klicka åtminstone på den allra sista länken, det blogginlägget är fantastiskt bra!

Läs för min skull och andras. Jag är inte den enda du känner som har en bokstavsdiagnos.

Om du läser något stycke, tex: ”Det kan verka som att barnet eller den vuxne inte lyssnar på vad andra säger ens vid direkt tilltal”. Tänk inte, ”det där är inte Mia, för så har jag aldrig sett henne.”. Tänk istället: ”a-ha…”och se mig med nya ögon. Sen stämmer inte allt in på mig, självklart inte. Men jag kan inte gå in på detaljer, så skulle jag behöva skriva en bok. 😉

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Adhd/?ar=True en VÄLDIGT bra och träffande sida! Klicka dig runt bland ämnena (finns till höger).

http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_adhd_uppmarksamhet_impuls_planering.htm klicka er runt bland ”flickor”, ”tonåren”, ”negativ utveckling”, ”ADHD” och allt annat som kan intressera er!

http://www.fshl.se/index.php?option=com_content&view=article&id=299%3Aqfraslexikonq-fran-knut-&catid=42%3Aspecialpedagog&Itemid=87&lang=sv ett lexikon för alla de ord ni möter på vägen

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/ADHD/ Vårdguidens ”beskrivning”.

http://www.attention-riks.se/index.php/npf1.html här lär du dig ett nytt namn ”NPF=Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, och hamnar på THE hemsida för alla dem som har någon av dessa/några av dessa funktionsnedsättningar. En sida med bra information men inte den bästa om du frågar mig, intressant i alla fall.

http://www.umo.se/jag/neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar/adhd/  Ungdomsmottagning på nätet, fast det är ingen större skillnad på yngre eller 36 år..

http://www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html Den första jag läste, hösten 2011, som gav mig min första a-haupplevelse. Som fick mig att börja gråta av lättnad när jag insåg att jag inte var ensam! Å när jag verkligen insåg att det måste vara ADD jag har! Denna är en sida, där människor med eller utan diagnos har satt ihop vad de ser som sina problem (problem för att kunna klara sig i dagens samhälle). Det är rätt mycket, så ta din tid att läsa igenom den. Jag kan skriva under på ca 99%.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/tankarna-springer-i-vag-med-mig  🙂

http://adhdsystern.bloggsida.se/2011/10/03/adhd/#comment-426 Om du bara ska läsa EN grej, så ska du läsa detta! Lättförståeligt och och tidvis humoristiskt, då hon har lagt in relevanta bilder. En pärla!

Sådärja, nu tror jag att jag är klar. Men listan kan kommas att förlängas allteftersom jag kanske hittar fler sidor.

Några tillägg: det är lätt att tro att vi med ADD inte är impulsiva, bara för att vi inte är lika aktiva som de med ADHD. Men det är vi, tro mig. Min frukost har tagit halva morgonen att genomföra, bara för att jag har kommit på att jag vill göra det och det, och kolla upp det, och det och vill skriva klar den här sidan… Ibland är jag mycket väl medveten om att det sker, ibland har jag ingen koll förrän jag tillbaka till utgångsplatsen (i hjärnan eller där jag befinner mig rent fysiskt) och undrar var jag höll på med för 1 min, 10 min, fyra timmar sen…  Jag dras in i saker. Å jag glömmer allt annat. ~

Struktur är viktigt ~ jag har redan skrivit mycket om det, här kommer lite till ~ det är därför ni kan läsa statusuppdateringar där jag ”skriker” på datorn eller mobilen och facebook. Facebook..jisus. De försöker verkligen, men alla dessa reklamgrejer som blinkar och ligger till höger och nu mitt i min (våra) newsfeed, det tar min uppmärksamhet, när de gör om och när nya saker inte fungerar. Det borde inte betyda något. Men så mycket som jag är där inne, så betyder det just då allt – och det kan ta knäcken på mig. Så när jag har sådana statusar, eller har sådana upplevelser i livet utanför internet, så skulle jag uppskatta om du är förstående och håller med mig. Eller inte kommenterar alls. För jag vet att man inte behöver en funktionsnedsättning för att bli irriterad på sådana där saker, du blir det också, jag blir det förmodligen bara mer och på ett mer explosivt och ”ologiskt” sätt. Det ryker bokstavligen ur öronen på mig.

Ta inte för givet att jag förstår om du kommer med underförstådda meningar, för det är mycket svårt för mig att lista vad du egentligen menar. Det är tom svårt att veta att jag måste lista ut något. Ironi fungerar ofta, men inte alltid. Främst inte om den är väldigt subtil och görs på min bekostnad. Kvinnospråket förstår jag dock (av vad jag vet), för den fick jag nog med bröstmjölken.

Nu ska jag försöka låta det här vila. Att ”fläka ut” sig och visa olika ”svagheter” ger ett enormt ångestpåslag. Men jag har velat skriva allt detta, främst till er mina nära&kära. Jag hoppas att vi hörs eller skrivs om detta. Har du inget att säga, eller fråga, så skulle jag bli enormt besviken. Jag vill ha öppna och stöttande människor omkring mig.

Det här inlägget postades i Diagnos. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till ADD/ADHD-länkar

  1. M-L skriver:

    ja nu har du verkligen gett oss en superchans att läsa mer om vi vill fördjupa oss. Just nu känns det för mig i alla fall som att det du skrivit ger en mycket tydlig bild över din värld och det räcker för mig.Men det är bra att ha länkarna att läsa så småningom. ja inte länkarna förstås utan det som de hänvisar till.jag förstår också att du vill vila litet nu från detta. Tack för att du låtit oss ta del av ditt liv på detta nakna sätt! kram M-L

    • miapialingonfia skriver:

      Jag kan förstå att det är mycket i ditt huvud nu också, efter allt du har läst. Men jag vill gärna att du läser länkarna också, för att de är objektiva och det är ju inte jag. Där finns så mycket mer än det jag har skrivit ner. Jag står mitt i stormens öga! Läser du de ”artiklar” eller blogginlägg som jag har hänvisat till får du bättre chans att förstå också… Klicka åtminstone på den allra sista länken, det blogginlägget är fantastiskt bra! Kram

  2. Mats skriver:

    Jag imponeras och skräms av din öppenhet, men mest imponeras jag. Din blogg hjälper oss i din närhet och förhoppningsvis andra i liknande situation. Sen skriver du väldigt bra rent språkligt, kom det också med modersmjölken?

    • miapialingonfia skriver:

      Så du skriver i alla fall. Kul! Jag vet inte vad det finns att bli skrämd av, men det är kul att du blir imponerad. 🙂
      Hahahaha! Ja mitt ”skrivspråk” kom nog också med modersmjölken! =D

  3. Mats skriver:

    Hej igen. Har du något tips eller länk eller något som anger hur vi ofullständigt diagnostiserade runt omkring dig stöttar på bäst sätt?

    • miapialingonfia skriver:

      Nej, det har jag tyvärr inte. Men det får kanske komma med tiden…allteftersom jag – och ni – mognar in i det här, tror jag. Fast att låta mig förändras, vilket troligen sker bitvis, och bara fortsätta att tycka om mig är väl i och för sig en bra och viktig ”utgångspunkt”.. Men jag hojtar till om jag hittar någon vettig länk eller kommer på hur ni bäst kan stötta mig. 🙂 Kram!

      • miapialingonfia skriver:

        Men det är också bra, Mats, att läsa igenom de grejer jag har skrivit; som ex att jag har svårt för att hantera överraskningar, ändringar och förändringar. Att ha framförhållning gentemot mig är ett vinnande koncept! Sen kan det alltid hända saker man inte hade räknat med, och då är det bra att veta hur jag reagerar som jag ju också har skrivit.. Att lägga fram sådant (ändringar/förändringar) på ett mjukt sätt och låta mig ha min tid för ”justering” är väl välkommet. Annars blir det lätt kaos hos mig.

        Men läs igenom, jag har skrivit upp lite grejer här och var. Även på denna sida, efter länkarna.

        Kram

Kommentera

