Vi tar det från början..

Allt jag har skrivit om ADD har skrivits som om jag tänkt att ni förstår vad ADD i grunden handlar om, men det kanske ni inte gör? Så, här kommer lite mer grundfakta.

Viktigt: även om det bara står adhd, så är add inkluderat.

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder = Uppmärksamhets -/hyperaktivitetsstörning. ADD = Attention Defict Disorder = Uppmärksamhetsstörning. AD(H)D = att man har ADD med en lättare variant av hyperaktivitet. Alla bokstavskombinationer (det finns fler än dessa) går inom autismspektrat. Det handlar inte om att man har autism, utan att man mer eller mindre har drag av det. Som t.ex. när det gäller att kunna läsa av och förstå sociala koder och det sociala språket, att man har ett stort behov av struktur och blir väldigt orolig när någon eller något bryter/råkar bryta den.

Uppmärksamhetsstörning = att man har svårt att styra sitt fokus, lyssna och hålla kvar uppmärksamheten på saker som inte fångar ens intresse automatiskt. Vilket innebär att man har en bristande koncentrationsförmåga. Det gör att man lätt gör slarvfel, glömmer vad man ska göra, lätt blir störd av saker som händer runtomkring och istället börjar tänka på annat. Och har svårt för att komma tillbaka till det man höll på med.

Hyperaktivitetsstörning = att man har svårt att sitta still, är rastlös och kan ha svårt att kontrollera sina impulser.

Motsatsen till hyperaktiv är hypoaktiv.

Arbetsminnet = förmågan att hålla kvar information i tankarna och att minnas saker i stunden. T.ex. att komma ihåg vad någon har sagt, komma ihåg vad man letar efter. Arbetsminnet är starkt kopplad till uppmärksamhet och koncentrationsförmåga, de går nästan inte att skilja åt. Arbetsminne är en begränsad förmåga hos alla, vilket betyder att vi bara kan hålla koll på en liten del av allt som händer runt omkring oss. Vissa har särskilt litet arbetsminne. Då har man, precis som vid uppmärksamhetsstörning, lätt att tappa fokus och har svårt att styra sig själv.

Struktur

Om man har adhd och add är det särskilt viktigt med tydlighet och struktur. Om man har möjlighet att göra saker på samma tid varje dag eller själv kan bestämma hur dagen ska se ut, kan man undvika stress och överraskningar. Att förbereda sig på vad som ska hända eller hur det ser ut på en plats man ska till är också bra.

Man har svårt med koncentrationen och man kan till exempel behöva hitta strategier för att strukturera sina arbetsuppgifter och att organisera sin vardag. Det är vanligt att man kommer för sent eller för tidigt till möten, missar överenskommelser, gör saker i sista minuten och påbörjar saker, men har svårt för att följa upp dem och att avsluta dem. Vissa har lätt för att tappa bort saker, som nycklar eller anteckningar eller man kanske inte kommer ihåg var man parkerade bilen. En strategi där, är att man kan ha påminnelser i till exempel mobilen, en kalender eller på en lista på väggen. Eller på en whiteboard på väggen, som jag har.

Man kan ha ett stort behov av tystnad och avskildhet för att kunna koncentrera sig på något. Bakgrundsljud som susande rör eller mer oväntade ljud, som en ambulans eller klapprande klackar mot golvet kan vara störande. Fast för mig är ”bestående ljud”, som radion och tv är däremot nästan ett måste.  Man kan ha svårt att koncentrera sig på en film, ett föredrag eller en bok om man inte är extremt intresserad.

Det kan kännas svårt att uppamma tillräcklig energi och motivation till sådant som känns besvärligt, som att deklarera, betala räkningar, städa eller röja upp bland papper. Det är vanligt att man skjuter upp saker tills det blir försent, eller i alla fall till sista minuten.

Andra saker som också är viktiga vid adhd/add:

Man kan ha..

svårt för att ta instruktioner, men jag har mer svårt för att förstå en del instruktioner, både sådana jag läser och sådana som andra säger till mig.

inte bara svårt för att passa tider, utan också svårt för att planera sin tid.

ha sömnproblem.

oro, ångest och/eller nedstämdhet.

ha det svårt i samspelet med andra människor

Orsaker

till ADHD/ADD har lite olika bud, men det jag mestadels har läst står också att läsa på 1177.se hemsida:

Hjärnan fungerar annorlunda

Adhd beror på att vissa delar av hjärnan arbetar på ett annorlunda sätt än hos personer utan adhd, bland annat de hjärnfunktioner som styr uppmärksamhet, möjligheten att bestämma över impulser och reaktioner, och förmågan att hålla flera saker i huvudet samtidigt.

Signalämnen har betydelse

Mycket är fortfarande okänt om hur hjärnan fungerar. Det är bara delvis känt vad adhd beror på, men det har bland annat att göra med så kallade signalsubstanser, som behövs när signaler skickas mellan olika nervceller i hjärnan.

Signalsubstanser som är viktiga när man har adhd är dopamin och noradrenalin. Om man har adhd fungerar de här signalsubstanserna inte riktigt som de ska. Eller snarare, inte likadant som hos de flesta andra.

Både ärftlighet och miljö påverkar

Ärftlighet verkar vara den viktigaste faktorn till att man får adhd. Man ärver vissa gener som styr uppbyggnaden av hjärnans olika delar och påverkar hur signalsubstanserna fungerar. Därför är det vanligt att flera i en familj eller släkt har adhd.

Hjärnans utveckling påverkas också av de upplevelser och erfarenheter som man har under sin uppväxt. Det innebär att både arv och miljö spelar en roll för hur problemen vid adhd visar sig.

Tidiga skador är ibland orsaken

Det är ovanligt men ibland kan adhd bero på hjärnskador som man fått under fostertiden, vid förlossningen, eller under spädbarnstiden. Skadorna kan till exempel bero på att man inte fick tillräcklig med syre – eller näring under fostertiden, att man fötts mycket för tidigt och haft låg födelsevikt.

Det här inlägget postades i Diagnos. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vi tar det från början..

  1. M-L skriver:

    Så himla bra och tydligt du har skrivit! Du har ju skrivit så att man verkligen förstår!!! jag är imponerad av din förmåga att förklara på ett lättfattligt sätt! Tack! det här borde MÅNGA läsa. Det skulle öka förståelsen! Det var bara en sak som jag upplevde som litet motsägelsefullt. Du skriver att bestämma över din dag ger dig mindre stress, samtidigt som att du har svårt att slutföra uppgifter, att du startar upp många saker och inte får det i hamn. Då skulle jag känna mig stressad. men jag kanske missuppfattade dig där. Du skulle ju ut och berätta för andra, men jag förstår att det inte är din grej. kram M-L

  2. miapialingonfia skriver:

    Vad bra! Tack!

    Det är precis så det är i min hjärna, det som du upplevde som motsägelsefullt. Den är full av motsägelsefulla grejer, så pass att det blir absurt. Å jag ÄR stressad. Det är bland annat pga av dessa motsägelsefulla saker som gör att vi med adhd/add är oroade, stressade, har ångest och är deprimerade..
    Som med mitt examensarbete med indianerna. Det ämnet var ju jätteintressant! Men trots det så hade jag mycket svårt för att fullfölja och avsluta det.. Mina intressen kommer och går. En del återkommer förmodligen genom hela livet, men i skov. Andra kommer, och går för tid och evighet. Mina intressen rinner som vatten mellan min fingrar och det är ofantligt frustrerande. Minst sagt.

    • M-L skriver:

      ja, det förstår jag verkligen. men om du fokuserar på en enda av dessa saker, som intresserar dig kan du inte fokusera då och greppa det s a s? kram

      • miapialingonfia skriver:

        Nej, jag kan inte det. Men förhoppningsvis så får jag verktyg på vägen, i sinom tid. Det skulle underlätta nå överjordiskt mycket i jobbsammanhang!
        Kram

  3. miapialingonfia skriver:

    Och allting är inte skrivet av mig, det är kopierat. Jag skulle inte kunna skriva det såhär lättfattligt. Tro mig, jag har försökt (men inte lagt ut det här). Mycket är mitt, men långtifrån allt. Jag kommer lägga ut länkar till de sidor jag har tagit informationen ifrån. Kram

  4. M-L skriver:

    ok. Hur som helst har du fått ihop det på ett bra sätt!

Kommentera

