Angående mig själv och ADD

Jag kommer inte att skriva något inlägg, om ”såhär fungerar jag med ADD”. Det går inte, det finns ingen möjlighet att jag kan utforma en sådan ”manual”. Det är alldeles för mycket känslor, tankar, ageranden och lager för att det ska kunna gå. Vissa dagar är det si andra dagar är det så, ena timmen är jag på topp 10 minuter senare är jag sne, 3 min efter det är jag nästan hajpat glad.. Alltså, nä, jag inser att det inte går. Jag får helt enkelt hoppas på att ni är så pass intresserade och vill veta att ni läser de länkar jag kommer, och redan har lagt, ut. För det är för mig ert sätt att visa att ni bryr er, och att ni är nyfikna, öppna och frågar mig.

Å vem kan servera andra en manual om hur man fungerar…? Näe, ingen.

Ni skulle ändå glömma bort det. Där spelar det ingen roll hur villiga ni är till att veta, för ni är ju också människor.

Dessutom är jag inte ”färdiglärd”, hela tiden kommer det nya saker och sådant jag upptäckte i början mognar och min tanke kring det ändrar sig.. Så kommer det vara och så är det. Vi lär oss alla saker om oss själva, mer eller mindre, och de flesta av oss arbetar med oss själva genom hela livet. Det är inget undantag för mig.

Dock kommer jag att skriva ner lite saker som jag har märkt att det inte står så mycket om på nätet, men som för mig är viktiga. Jag ska försöka att förklara det så tydligt jag kan:

En sak som är inkluderad i uppmärksahetsstörningen, att min hjärna är som ett öppet såll. Den har ingen filtrering. Jag vet inte exakt hur din hjärna funkar, men min hjärna släpper in ALLT som den tycker kan vara värt att tänka på och den kan tycka att jag ska tänka på dessa saker hela tiden. Det kan vara allt ifrån, att jag måste komma ihåg att avboka en klipptid till att komma på hur jag kan lösa ett problem. Alla tankar och idéer är lika viktiga och alla tar lika mycket plats. De dyker upp när hjärnan är avslappnad, men även när jag måste vara skärpt och hålla fokus. Av vad jag har förstått så kan de flesta människorna prioritera när de vill tänka på ja..matlistan, hämtning av barn, boka biljetter till en revy, tvätt, träning ja allt du tänker på under en dag. Men så är det inte för mig. Ja du vet, när du ska sova och tankarna trillar in och du har ingen makt över dem trots att du är trött som en idiot o bara vill koppla bort. Lite så är det för mig, jag har inte så mycket makt. Ibland är tankarna och idéerna mer aktiva och ibland är de lugnare men de är alltid där. Mycket beror på dagsformen, som varierar under dagen. Tankarna och idéerna är en del av ADD’n, men jag hoppas att medicinering kan lugna detta. I alla fall under en period tills jag har fått verktygen att lära mig att leva med dem, för jag tror att det är positivt med en sprudlande och idéerik hjärna.

Däremot måste jag parera dessa aktiva tankar och idéer med ångest 24/7, social fobi och precis allt annat som har med ADD att göra exakt hela tiden. Vilket innebär, att när jag säger att min hjärna är trött då är den det. När jag säger att den har kopplat ner, då har den det och då kan jag absolut inte tänka på något annat än det jag ska göra precis då – att gå och handla eller vara social är uteslutet. Nej snarare stänga alla intryck ute genom att lyssna på musik, gå en promis (med musik), kolla på film eller tv-serier. Allt som inte utmanar hjärnan. Å jag blir lätt trött… Jag tror att ni förstår det efter allt jag har skrivit. Hjärnan har svårt för att sortera intryck, den tar in ljudet av regn, polisbilssirener, barn som skriker, starka lampor, siffror som skrivs in i datorn, en seg dator, saker som måste göras, jackan går sönder, saker som sägs från människan mitt emot mig, mobilen är dum i chipet, oro över plötsliga förändringar, saker jag blir orolig för trots att förnuftet säger att det är lugnt…hjärnan tar in allt på en gång och vet inte hur det ska sorteras.

Så med detta sagt, är det bara ren och skär tur att jag inte blev gravid med ”sambo-Danne” så många gånger som jag glömde bort att ta mina minipiller! Det är heller inte konstigt att jag under de senaste åren bytt/förändrat min frisyr ofta. Att jag har en mage som krånglar mest varje dag (utöver laktosintoleransen). För allt jag bär inom mig och som jag måste jonglera med och parera varje dag behöver pysa ut på något sätt. Hade jag haft ett ständigt inflöde av bra inkomst hade jag förmodligen haft en lite mer ”välklottrad” kropp och välpiercade öron nu. Jag älskar mina tatueringar och jag står för dem, så de har inte enbart blivit till pga allt jag bär på. Men, jag skär mig inte. Jag har testat. I övrigt blir det så mycket vackrare med tatueringar, så jag föredrar det – vackert smycke som också får allt det tunga att pysa ut lite.

Har man en bokstavsdiagnos så är det otroligt vanligt med missbruk. Att jag inte missbrukar handlar troligen mest bara om att jag har sådant kontrollbehov, för visst är det förbannat skönt att lugna nerver och tankar med alkohol (säkert med andra droger också).

För mig är de självklart att det är svårt att få allt att gå ihop, allt jag redan jonglerar med åsså ska den vanliga vardagen vara med också. Tar jag in en sak, åker något annat ut. Som nu när jag börjat småträna lite, så har jag totalt glömt bort att använda tandtråd och skölja tändera med Flux.., bara som ett exempel. Det får ju inte plats hur mycket som helst i hjärnan. Inte hos någon. Men om jag tex skulle vilja sätta igång med allt som har att göra med en flytt, så skulle jag få lägga ALLT annat åt sidan inklusive praktik/arbete. För det skulle ta så stor del av mitt liv att jag inte skulle kunna ordna med det plus resten av livet. Åsså skulle det vara ett stort och intensivt intresse för mig i ca tre veckor, och sen skulle intresset klinga av. Så jag vet, att den dagen jag bestämmer mig för att flytta (för den kommer) då blir det i samarbete med någon.

Jag tappar jongleringsbollar varje dag. Å jag har motsatser i huvudet som är totalt absurda, att jag i samtal med andra som förstår kan skratta så att jag gråter.

Ja, nu blev det lite mer än tänkt. Men så fick ni också ta del av min hjärna, för det är såhär den är – den babblar och surrar och rinner över. Men lite fick jag sagt. Så strukturerat vet jag dock inte. Jag återkommer med länkar till de sidor jag gillar och som jag tycker speglar mig bäst och som är mina källor.

God natt!

Det här inlägget postades i Diagnos. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Angående mig själv och ADD

  1. M-L skriver:

    ja du jag blir stum över din förmåga att klä dina känslor och hur du använder din hjärna i ord. Mycket av det du beskriver finns hos alla människor, men du har större dos av det och litet större känslighet. jag är så tacksam för att du är min dotter.Vilken gåva du är!!!!!! kraaam

Kommentera

