Några stora detaljer i ”att ha ADD”..

…är att man har svårt för att sätta igång med saker, kan ha svårt för att fullfölja dem och definitivt ha svårt för att avsluta dem.

Det som bla går som en röd tråd genom ”att ha ADD” är struktur. Vi som har add har svårt för att ordna med den. Det är en sak att vara på ex ett kontor där det redan finns en struktur, men något helt annat när man ska ordna med det själv – från början. För mig faller det, jämt. Vilket jag tror, har att göra med att jag har svårt för att tänka i flera led. Efter cirka två, tre led så blir det svart. Inte blackout, för jag har ju aldrig kunnat tänka längre utan att behöva skriva ner det (eller använda andra lösningar).

Dessutom är det väldigt svårt att bara beskriva ADD’n eftersom jag själv är så mycket i den. Det är väldigt komplext. Jag vill att ni ska få veta allt! Jag vill inte missa en endaste liten grej! Men samtidigt vill jag att det ska vara tydligt och väl strukturerat.

Bah!

Så, detta ‘slåss’ jag med för att få ”att ha ADD” på pränt här i min blogg.

Jag har satt igång med det, men det blir också så inskruvat, jag går bara och tänker på det, vilket blir att jag bara går och tänker på mig själv och det är såååå tröttsamt. Så. Det kommer, på pränt, men när eller hur vet jag inte riktigt än.

Det är också väldigt svårt att skriva ner vad jag behöver av mina nära & kära. Jag vet inte allt själv än, och det lär jag kanske aldrig göra.. Men ”kärndelarna” är nog mest att: lyssna, vara öppen, nyfiken & fråga.

Vill du att jag ska känna mig trygg så ifrågasätt inte, för du måste förstå att det finns mycket jag inte kan styra, och det finns mycket jag ännu inte förstår varför jag reagerar över som jag gör, och det finns mycket jag tänker och känner på ett sätt som inte du gör. Å förstå – att det alltid har varit såhär för mig, men att jag har gömt mina reaktioner då jag har förstått av omgivning och samhället att de inte är okej. Dessutom har jag inte haft något att hålla mig i och luta mig mot, men det har jag nu – min diagnos.

Jag kommer säkert att fråga dig, hur du och din hjärna reagerar på saker. Sådant frågar jag min psykolog, på vilket sätt det är mest vanligt att tänka/reagera/agera kring saker o ting. Detta för att jag ju ofta inte vet hur det fungerar hos andra människor, det är nyttigt och roligt. Ibland får jag till svar att han (eller ”vanliga” människan) tänker/reagerar som jag, andra gånger så tycker han att mina svar och mina tankar är fasligt intressanta. 😉 🙂

Men några rent handgripliga råd jag kan ge är: Var rak och tydlig. Säg vad du förväntar dig av mig. Säg det du menar. Gör det du nyss sa och inte något annat. Detta för att jag har väldigt svårt för att läsa av och förstå varför du inte skulle göra det du nyss sa. Jag reagerar med oro o känner mig dum för att jag inte förstod..

Kom aldrig med överraskningar! För min reaktion kommer att bli oro, ångest, irriation och kanske ilska. Det spelar ingen roll hur ologiskt det kanske är – för dig. Jag reagerar så för att en plötslig överraskning landar mitt i hur jag har planerat min dag. Då saboteras min struktur som jag måste ha för att klara min dag eller som jag har skapat i mitt hem.

Om vi har bestämt en tid och dag att ses, men att du måste ändra det. Så är det önskvärt för mig om du gör det i god tid, helst en, två dagar innan om möjligt. Samma dag gör det nästan stört omöjligt för mig. Har en sak väl bestämts har jag svårt för att ändra på det – ja, praktiskt kan jag kanske men inte i hjärnan. Å då får du acceptera att jag kanske ställer in allt helt och hållet. Jag reagerar likadant som vid överraskningar. Visst finns det undantag, som tex en lunch på hemmaplan som måste flyttas på en timme så är det sällan några problem. Så länge jag kan och så länge den blir av så.

Eftersom jag har svårt för att hålla struktur, så arbetar jag hårt med att få det att fungera – i mitt hem, i mitt liv och inuti mig själv. Det är därför som jag reagerar med oro, ångest, irritation o kanske ilska när andra klampar rätt in i mitt liv utan att tänka på/utan att veta vad de ställer till med. Men när jag tänker på det, så är det väl egentligen inte så konstigt? Alla planerar sina dagar, mer eller mindre, och jag tror inte att alla älskar överraskningar eller anda plötsliga ändringar i agendan. För detta behöver man inte ha en funktionsnedsättning. Men däremot reagerar inte alla såsom jag gör och de flesta andra är mer flexibla än någon med add. Viktigt att komma ihåg: svårigheterna sitter i hjärnan, alltså är det inte mitt fel att jag reagerar som jag gör.

Hursom haver: det bästa är om du hoppar ur den fyrkantiga världen och tänker utanför ”boxen” – för det är utanför den som jag är! Å vi är alla olika och vi har alla lite av olika varianter av bokstavskombinationer och syndrom. En del klarar av vardagen och sitt liv ändå, andra gör det inte.

På återseende.

Det här inlägget postades i Diagnos. Bokmärk permalänken.

Kommentera

