på Saltkråkan är det jul..

Jag hade velat ha regn idag för att moffa runt här hemma. Fint kan det vara imorgon och varje kommande helg resten av juli.

Näe, det var inte meningen att det skulle bli en 10-dagarspaus här på bloggen. Men det händer lixom inte så mycket. Å jag har väl lixom hängt mer på fejjan på sistone, och på ”Cumberbatched” och ”What are you wearing, Benedict?”. Det ska däremot hända saker nästa helg o helgen därpå och därefter, det blir lite frontalkrock till och med.

Mensen dök in igår o jag kände ett svagt igenkännande av mensvärk, så jag tog min vanliga dos Orudis + alvedon för att inte få någon. Å det fick jag inte heller. Men det konstiga är att jag inte fått någon värk alls sen dess. Jag brukar alltid få det 2ggr/dag ca under de första 3 dagarna. Men nu ingenting. Jag anar ugglor i mossen, att det är pga minipillrena Cerazette. Inte för att jag klagar. Men känner mig mentalt o fysikt tillknorvlad ändå, därför skulle regn passat bättre. Som de sa – de där meterologerna – att det skulle bli.

Jag har i och för sig provat jeansshorts, jeans, leggings, korta shorts, korta kjolar och skor. För det är vad jag behöver, lite somrigt, lite stadskänsla, men även något som sitter högt i midjan utan att det för den sakens skull åker upp över rumpan till midjan. Men då jag till slut fick häcken ur och ordnade mitt paypal-konto och med det köpte en t-shirt från USA och jag inte vet när den kommer och hur mycket tull och moms kommer att kosta (medvetet bortval av punkt/kommatecken), så måste jag låta bli att köpa något annat till dess att den kommer. OM den kommer! Det var sickness in hell att beställa över nätet över landsgränserna med paypalkonto. Men syrran lugnade mig, hon har gjort det förr – hoppat runt av nervositet alltså. Men allt har gått väl för henne, även tavlor som hon har köpt och hennes dotters balklänning. Som till och med satt som smort! Å pengarna har hon kvar, ja inte de hon gjorde bort men de som inte blivit stulna över paypalkontot.

I övrigt blir det en hel del engelska på fejjan. Än mer nu tror jag, sen jag fick en engelsk Cumberbuddyfbfriend, har en indisk också men han gör knappt nå väsen av sig, så jag blandar mina statusar med svenska och engelska. Det bli lite schitzofrent faktiskt. Men jag lär mig nytt och jag lär mig bra. Tror jag.

En amerikansk Cumberbuddy ville att jag, på svenska, skulle skriva: ”Benedict is gorgeous and talented and amazing!” Vilket i sig inte är så svårt, tills jag kom på att för detta ämne (Benedict Cumberbatch) i alla fall inte finns några bra ord på svenska som lika tungt motsvarar amazing och gorgeous. Det blev lixom tomt på tungan när jag skulle till att skriva ner. Så intressant – att det finns ord i andra språk som inte finns i svenskan. Det visste jag ju i och för sig, har vetat sen jag lärde mig engelska, men nu blev det så påtagligt.

Å apropå språk så försov jag mig häromdagen, o alldeles precis innan jag vaknade var jag hos min psykolog som jag var vääldigt irriterad på (även i vaket tillstånd), så när jag vaknade svor jag över att mobilen hade lagt av under natten. Trots att den låg på ladding! Vad fan är det som är fel med ens mobil då?! Min kära vän J frågade mig 3 ggr på fejjan om mobilen inte hade laddat ur, till jag nästan skrek att den hade laddat fullt o det sa jag i min första kommentar. Jag var lite edgy den dan, stressad – och väldigt effektiv. Kom försent till jobbet 1h, men jobbade in den med en timme och rusade sen därifrån i tron att jag annars skulle bli försenad. När jag i själva verket var en timme för tidig. De där timmarna var nyckfulla den dan. Vilket i och för sig var bra, för då fick jag gå hem och varva ner och äta lite och fokusera. För jag skulle till psykologen. Och ja, jag var irriterad när jag kom dit. Dock inte när jag gick därifrån. Men i slutet av sessionen skulle jag säga en mening, som jag fick ta om flera gånger tills den blev rätt i på vem jag skulle syfta. Åsså sa jag; ”varje gång jag trasslar till det såhär med meningar och ord, så tänker jag på våra stackars invandrare som måste lära sig vårt språk.. Ja, apropå språk. Å hon bara fnissade. Crazy me.

I morgon ska jag vara hundägare hela dan, med Envisa Lisa:

Å nu måste jag äta innan jag faktiskt får mensvärk! Bye bye for now.

Ja just det, för er som INTE har råkoll på alla mina gillamarkeringar och kommentarer på fejjan, my translation ended up like this: ”Benedict är underbar och begåvad och helt fantastisk!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

