Arton år

Arton år,

sedan den där hemska natten då vi streckkörde från norra Frankrike till Bryssel. Det där hemska telefonsamtalet. Å det enda jag fick tag i att kasta var en toarulle mot en matta.

sedan flyget från Bryssel till Stockholm – omedveten om det som pågick runtomkring och tårarna som trillade i strida strömmar och en konstig känsla av tomhet.

sedan mötet på Arlanda och den första hulkande förtivlade gråten, och känslan av att aldrig vilja släppa. Mormor o morfar som vakat natten igenom med endast ett stearinljus tänt.

sedan jag kände en outtömlig sorg, saknad och skräck och bara en vilja att skrika tills rösten tog slut.

sedan hela familjen bodde hemma hos oss. Jag minns inte, förstår inte, hur vi alla fick plats. Men jag är tacksam för det.

sedan kyrkan fylldes till brädden. Och min bror höll på att gå sönder av sorg.

sedan fotbolls-VM i USA och värmeslag. Allt i en sjuk, mjuk mix av skratt, gråt, rädsla och glädje.

sedan jag såg dig på riktigt. Sedan jag fick en kram av dig. Sedan jag kände din värme – som strömmade från din aska i urnan och in i hela min kropp.

sedan hela mitt liv förändrades för alltid. Inget mer ”tjena, tjena”.

—————

Jag vore mycket tacksam om detta inte kopierades på något vis! För texten är min, och likaså bilden! Men vill du ändå, så vore jag glad om du talar om det för mig genom en kommentar. Tack!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Arton år

  1. M-L skriver:

    Min älskade, älskade Mia! kram ma

Kommentera

