Så var det det här med prioritet..

Jag tycker inte det är ett roligt ord, ”prioritet”. Inte när det handlar om vad jag vill ha kontra vad jag måste ha, när allt över 100 kr känns i plånboken.

JUST PRECIS NU:

– jag måste ha nässpray, piller och ögondroppar mot gräsallergin.

– jag vill ha ett par Converse, som en vän till mig skulle kunna köpa mycket billigare i Ungern mot i Sverige. Utöver att det är Converse, så har jag inga skor som sitter bra eller som inte innehar något hål i sula eller tyg.

– jag måste köpa solglasögon. Det är fan inte roligt att gå och kisa när solen skiner. Mina förra tappade jag, I sitt fodral. Opepp..

– jag måste lägga pengar på psykologen. 100kr/gång. Det enda bra med den summan är att det går fort att komma upp i 900kr till frikort.

– jag vill köpa mig en (gärna två) t-shirt från en utländsk onlineshop. Även om en t-shirt inte kostar så mycket, så har jag ingen aning om vad det blir i slutänden med tullavgift och moms.

– jag vill äta på SUSHIKUNGEN!!! Har inte ätit där sen februari. Det är ju skämmigt! Längtar såå efter deras ”Hookaidoo in flames” och bara vanliga sushi. Men hos dem är det lite; smakar det, så kostar det. Fast bara att det är krångligt att ta sig dit räcker jue.

– jag måste ha pengar till mat och räkningar (förstås) och allt däremellan.

– jag måste ha solskyddskräm.

– jag vill ha tillbaka Animal Planet (japp, det kostar)

– just nu vill jag ha, men kommer även i framtiden verkligen att behöva ha en systemkamera! Det ligger så mycket glädje i att fotografera! Jag har dessutom fått rådet att först köpa själva kamerahuset och själv lägga till objektiven och zoom, för att jag på så vis kan styra kvalitén – trots att det blir dyrare.

– jag vill ha en ny mobil. Bara av den enkla anledning att den har strulat sen ett halvår tillbaka, å då hade jag bara haft den i ett halvår. Jag har aldrig någonsin haft en telefon som varit så dålig bara efter ett år. Shame on you Sony Ericsson.

– jag måste och vill köpa en extern hårddisk.

– jag måste och vill lägga pengar på massage helst en gång i månaden.

– å jag vill åka till London.

– jag vill ha böcker, helst Sir Arthur Conan Doyles’ Sherlock Holmes men även andra. Jag vill köpa filmer, främst med BBC’s Sherlock-stjärna Benedict Cumberbatch. Jag vill köpa kläder, och vara social med mina vänner & familj. Jag har ett löfte till min systerson även om det inte måste göras nu. Jag vill öla, jag vill gå ut och kolla på band på krogen. Jag antar att jag vill leva.

Med observation för ändrade, tillkommande utgifter.

Jag klagar inte. Det handlar om prioriteringar, som vi alla tampas med mer eller mindre. Om alla dessa vill ha, fastän jag inte behöver rent praktiskt eller teoretiskt. Att bara ha det man måste, guu så tråkigt – fast åhh så mycket lättare!

Bortsett från de stora utgifterna. Så är de andra överkomliga saker. Det gäller bara att få dem jämt ”utpytsade” över månaderna, och komma ihåg dem ihop med alla andra utgifter den månaden. Att hålla koll på vad de stående utgifterna blir, så jag inte sedan sitter där med böcker från adlibris och en t-shirt från USA men pengar till mat som bara räcker två veckor.

(Lite trolig bokstavsdiagnosstrul: Här kommer det knöliga. Jag vet allt det där. Jag får ihop det rent teoretiskt. Men jag vete fan hur jag ska få ihop det rent praktiskt. Det blir totalt blankt när jag försöker tänka ut hur jag ska ”pytsa” ut alla utgifter. Eller vilka jag kan stryka, eller flytta till nästa år/nästa årtionde. Är det något jag inte kan TA PÅ, något som lixom inte finns, så kan jag inte ordna till det i huvudet.

Därför skriver jag ner det. Det får fler tittare, men nu har jag det här och jag kommer troligen skriva ner det igen på ett papper för att ha översikt. Å sen kommer jag sitta som i skolan när man räknade ut en räkneuppgift, fast jag kommer ha bokstäver i stället. Lägga till, dra ifrån, månader, inkomst/utkomst o sen brinner hjärnan lagom till sängdax).

Så hejohå ludentå. Nu är det dags för fotboll! Jag vet inte vad som har hänt, för fotboll är inte något jag prioriterar. Okej om det varit Sverige som spelat, men det är det ju inte. Hajjar noll, men hänger på ändå.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så var det det här med prioritet..

  1. Åsa skriver:

    Hej Vännen min!! Kul att få se bilder på vovvarna. Förstår att du kommer sakna dem. Men du får hålla kontakten m ägaren o hälsa på dem då o då! ;o) Prioriteringar håhåå ja ja, så mkt man vill ha och önskar sig. Men det är väl det som är grejjen ibland. Att få vänta och längta ibland,,uppskatta när man tex kommer iväg på den där resan. Har varit nyttigt för mig att vara mammaledig och vända på slantarna. Inte kul alla gånger, men man tänker till lite mer vad som är viktigast just nu. Jag är inte inne på din sida här så ofta, så nu ska jag uppdatera mig lite. Ta hand om dig skruttan så hörs vi! Bamsekram Åsa

    • miapialingonfia skriver:

      Heeeeej! Vad kul att du tittar in OCH skriver en hel radda med kommentarer!
      Jag undrade just vad som hänt när flera stycken av mina blogginlägg blivit kommenterade. Men så var det rarasöta du! 🙂

      Ja, det med prioritet lär man sig av. Det är INTE kul att vara tvungen att vända på kronorna, men ja man lär sig såå mycket av det. Och om sig själv.
      Ja, man uppskattar verkligen saker på ett helt annat sätt. Det skulle inte vara roligt om det inte fanns något jag inte ville ha, eller inte ville göra utom de dära måstena.

      Eventuellt ska jag hälsa på hundarnas ägare i helgen, för att lixom säga ”tack o adjö”. Men så ska jag kanske följa med dem någon gång i sommar när de tävlar i Agility. Det vore hjärtans skoj! 🙂

      Sköt om dig du! Jag lär nog vara smått död i början av sysselsättningen, men när jag vaknar till liv igen så borde vi kunna träffas – innan du påbörjar DIN nya bana. 🙂

      Kram Kram Kram Mia

Kommentera

