En sak i taget

Ända sen jag kom underfund med att jag troligen har en bokstavsdiagnos, så har förstått lite mer av de signaler jag omedvetet skickar till mig själv (det kanske inte är så det går till, men det är så jag uttrycker det). En av dem är att jag bara kan fokusera på en sak i taget – bokstavligen. Tex diska, dammsuga, skriva ett blogginlägg, läsa. Jag kan göra alla saker i princip samtidigt, men dels så blir det snurrigt och jag tenderar att glömma bort en del av det jag påbörjat och så blir det naturligtvis inte bra. Så på ett jobb, eller en sysselsättningsplats som är aktuellt nu, så måste jag få göra en sak i taget och sedan ta uppgifterna i turordning.

Det är samma sak i det mentala livet. Är jag orolig över någonting, så tar det all plats och jag får inget eller mycket litet gjort tills det antingen har lugnat sig, löst sig eller tills jag tagit tag i det – beroende på situation. Det kan sannerligen ställa till det om jag tex har en dag på ett jobb då jag bara har tråkiga uppgifter. Då kliver mitt orosmoment garanterat in och tar över, trots att det jag ska göra måste bli klart under dagen. Fast jag ska det alls funka att göra tråkiga uppgifter, måste jag sätta mig själv i ett skruvstäd och komma på någon belöningsform eftersom min hjärna annars ”slår av strömmen” och jag börjar tänka på andra saker, ex på kvällens middag eller på vad jag ska göra den kommande helgen eller ja..whatever bara det är roligare än det jag håller på med. Å sen kommer ja tillbaka till verkligheten, tittar på klockan och blir stressad över att jag inte har gjort det jag ska. Stress kan oxå få hjärnan att ”slå av strömmen”. Det är svårt att veta hur jag ska göra för att behålla mig själv i nuet när det gäller yttre stress, tråkiga uppgifter och orosmoment. Jag försöker verkligen, men måste också klappa mig själv på axeln eftersom bara att komma på detta gör att jag förstår varför jag inte fungerar i vanliga situationer. Å det är mycket mycket skönt!

Det svåra är att förklara, eller ens få utomstående att förstå. Eftersom de nästan alltid frågar, men varför gör du si och varför gör du så? Eller så kommer de med en lösning på något som utgår från deras hjärna, eftersom de inte kan utgå från min. Då är det lätt, så förbannat lätt att känna att man är lite dum i huvudet. Men jag kämpar mot det också.

Hursomhaver, så är det flera orosmoment i ett (allt har med AF att göra) som gjort att jag varken skrivit om den roliga överraskningsfesten för min nyblivne 18-årige systerson,  att jag inte har skrivit om jättemysiga och härliga Valborg hemma hos min yngste storebror med familj och heller inte skrivit om mer triviala saker och heller inte lagt in några bilder.

Just precis nu har jag mensvärk, är trött och ständigt hungrig. När jag fått lite mer bukt på det, ska jag ta tag i en del av orosmomentet (en del av det kan jag hyvla bort idag, resten får vänta till imorgon o torsdag). När det lagt sig, eller blivit mer hanterbart i alla fall, då återkommer jag. Ja då om inte förr.

Bjuder på en helt orelevant men snygg bild, på en av världens snyggaste och mest brillianta skådespelare! När resten har sett honom i 2 storfilmer som kommer på duken inom en snar framtid, så hoppas jag verkligen att de äntligen kommer att prata om honom! Å se allt annat han har gjort, o han kommer inte längre vara ”okänd”. Han börjar så småningom att bubbla i USA nu. På tin. Men Sveriges befolkning är ju för fan så seeeg, tom kvinnsen. Nåja, bilden las ut på twitter igår och togs av killen som spelar Spock i den nya Star Trekfilmen. Bilden föreställer hans motspelare:

 Japp, det är killen närmast kameran; Benedict Cumberbatch (titta 0:15 sek in i klippet 😉 )

Å här är några snabba klipp som visar hur hans ”Sherlock” är. Det är inget som förstör, snarare förför om ni har rätt humor. Å hinner med att förstå förstås. Har ni inte sett BBC’s ”Sherlock”, så rekommenderar jag den serien sååå mycket! Inte för att han är snygg, utan för kemin mellan honom och Martin Freeman är obetalbar, för att alla skådespelare är så jävla bra och för att den är så läckert gjort!

Det här inlägget postades i Hälsa, my UK Sweetheart. Bokmärk permalänken.

Kommentera

