Såhär 5 timmar senare..

efter att Insipirationsmötet tagit slut så sitter jag här med en tillknorvlad hjärna. Kan bara lugnt påstå att mitt liv ter sig lite lätt annorlunda idag, bara mot för två månader sedan. Å ändå så är det absolut inget som syns på ytan, inget som någon ej invigd kan förstå eller ens gissa sig till. Nej, allt sitter på insidan – än så länge faktiskt rätt strukturerat i hjärnan och gör sig redan avtryck i mitt hjärta. Men jag måste till att skriva upp allt. Fånga upp alla mer eller mindre lösa trådar och bl a skriva upp alla namn på allt från människor, skolor, organisationer till studieländer och volontärländer.

Innan jag åkte upp till Stockholm hade jag en någon variant av inriktning på studier utomlands; först och främst England, och samtidigt volontära där. Eller jobba och volontära eller jobba och plugga. Men i alla fall, de tre grejerna inbegrep det i alla fall. Å pengarna från mitt arbete skulle gå till att åka till Sydafrika så småningom. Eftersom det här med studier inte alls lockar här hemma, så har jag fått tag i en rådgivare från ”Study abroad” som jag ska träffa i april. Och jag försöker få tag i en EUres-rådgivare på arbetsförmedlingen som jag också kan rådgöra med för studier utomlands, och vad AF kan göra för mig där.

Så for jag till stan. Handlade äpplen, bananer och verum drickyoghurt. Hittade oxå ett litet sushihak med riktigt god och billig sushi som jag åt innan mötet. Det i sig var väl inte så jätteinspirerande eftersom den volontären som berättade om sin upplevelse hade varit i Peru och jobbat på ett barnhem. Men efteråt så pratade jag med en som både varit volontär och som sedan dess jobbar på Volontärresor. Min tanke var att få tag i någon som jag kan bolla mina tankar med, dvs någon av dem som faktiskt jobbar där nere som håller i projekten. Men hon trodde inte att det skulle vara möjligt och kanske heller inte intressant eftersom jag inte varit och kanske heller inte skulle bli volontär där hos dem..

Däremot så gav hon mig ett tips grundat på mitt intresse, min brist på utbildning och mitt mål. Hon sa vilken typ av volontärresa jag borde ”ta” och att det efterråt finns goda utbildningsmöjligheter i Sydafrika! Det visste jag inte. Nu blev allt omkullkastat och omvänt och halvt jäkla galet… Jag som varit så inriktad på England, styrde nu nosen direkt mot Afrika. Så trots att min hjärna var trött sedan dagens tidigare researchande och Volontärresors information kände jag en nytänding att kolla runt gällande studier i Sydafrika. Dock tog orken stopp rätt snart och jag ska titta imorgon, eller lite senare i veckan.

Men det här är inget jag kommer bestämma mig för nu pronto. Nej.., det kan jag inte. Det måste sjunka in och jag måste ”skissa upp” allt, låta detta komma med i min uppsamling av lösa trådar. Fundera på saken, på vilken resa jag vill göra; direkt till Sydafrika eller en omväg till England? Å bara för att jag hamnar i Sydafrika som volontär behöver det inte innebära att jag direkt hamnar i utbildning sedan, så vad ska jag göra då? Är det då jag ska åka till England och göra det jag funderat på sen.., ja förra veckan? Jag tror dessutom att det finns en bra utbildning i England, som inte direkt skulle ligga mig i fatet om jag gick. Å naturligtvis vill jag till Sydafrika, det är drömmen. Men jag vill också till Antarktis. Det är uppenbara skillnader på de länderna, och på sättet som djuren utrotas. Guu, det är så mycket som snurrar i huvudet på mig. Det är ju till viss del en angenämn variant av snurr.. Men en stor nyckel i det här är förstås pengar. Även om allt inte är en frågeställning om pengar, så är tyvärr volontärresan det. Å det tåls att fundera på. Allt tåls att fundera på.

I morgon ska jag försöka låta bli att fundera så mycket.

Naaa, just det. Min underbara vän M pep också in tidigare idag med ett telefonnummer till en kvinna som är Volontärexpert på länderna Afrika o Kina! Ett måste att tillvara på. Så henne ska jag förstås ringa till imorgon. Sen ska jag försöka låta bli att fundera så mycket.

Nu. Ska. Jag. Ta. Min. Smått. Trötta. Hjärna. Och. Sova.

Bilden är tagen från Volontärresors sida på Facebook

Klicka på bilden för att komma till ”Lejonprojektet i Zimbawe” hos Volontärresor.

Det här inlägget postades i THE dream. Bokmärk permalänken.

Kommentera

