Söndag på isen

Morgonen startade vid 10, då jag slog på tv’n och tittade på Vasaloppsåkarna och åt gröt under tiden. Vid 12.30 cirka kom vännen J och hämtade upp mig. Då var jag väl påpälsad o hade en rygga innehållande en termos med varm choklad och några mackor. Vi åkte förbi Saltå kvarn och köpte med oss ett par vanlijbullar. Å sen åkte vi till Gnesta. Målet var att ta en tur på Frösjön. J har längdfärdsskriskor, så dem tog han på sig. Jag har ett par vanliga skridskor, någonstans…. Så jag tog på mig mina broddar. Åsså tog vi oss ut på den tidvis väldigt knaggliga, men vackra och tjocka isen.

Vi rörde oss över sjön och det tog väl ungefär en halvtimme till fots. Antagligen hade det gått fortare om jag vetat var jag skulle gå. Men vi hade inte bråttom, å jag njöt. Det är så coolt att gå på isen, eftersom allt hamnar i ett helt annat och annorlunda perspektiv mot annars. Mitt i sjön brukar jag ju inte gå om somrarna lixom. Nä, gillar den här känslan av att gå någonstans där det vanligtvis inte går att vara.

Efter lite drama precis vid strandkanten, tog vi oss in i land och satte oss för att fika upp det vi hade med oss. Under hela förmiddagen och tiden vi varit på sjön hade det varit mulet, men medan vi satt där så kom solen. Så underbart skönt! Å det genererade genast i en massa ”foto-tagande”: 

Efter isandet åkte vi en sväng förbi mamma o hennes sambo. In mitt i skidskyttet kom vi o störde, så medan hon (i sann mamma/farmor/mormorsanda) gjorde i ordning något att äta åt oss ”förbipasserande” så pep hennes sambo iväg titt som tätt för att titta på skidskyttet. Sedan satt jag & J och mumsade pizza och beundrade solnedgången, medan vi hörde tv’n i bakgrunden. Det är alltid roligt att hälsa på mamma med sambo, men det är alltid lite extra mysigt att sticka in huvudet bara sådär helt oplanerat.

Så denna dag har verkligen varit en bra dag i form av J-boost, mamma-boost och sol-boost! 🙂

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Söndag på isen

  1. Szilvia skriver:

    Vad härligt! Måste ha varit helt underbart 😉

  2. M-L skriver:

    kram, kram! Det var så mysigt att se er här! M-L

Kommentera

