dagen efter natten innan med Oscar..

har förstås varit seg. Jag var uppe hela Oscarsgalan igenom, från entrén på röda mattan till eftertexterna rullade sen Billy Crystal sagt sitt sista ord. Då var klockan 05:30 och jag stängde av. Gick och la mig rätt omgående och vaknade igen vid 11, kvart över. Sen dess har jag varit vaken, men piggnade väl egentligen inte till förrän jag var iväg och handlade vid 18-tiden och ställde mig och lagade mat.

Men nu går jag på lågvarv igen, och det är väl inte så konstigt eftersom det nu är ett dygn sedan Oscargalans sändingar började i USA. Undrar om folket på röda mattan har varit lika oglamorösa idag som de var sprakande igår? Antagligen.

Det känns alltid lite ”busigt” att vara uppe när alla andra ligger och sover. Det här var första gången jag ‘Oscarsvakade’, men jag gör det gärna fler gånger! Fast helst tillsammans med någon annan som jag kan tjattra med om det som händer. Jag skulle tippa att det är lite roligare.

And the Oscars went to….

Alldeles för många till ‘The Artist’ och ‘Hugo’! Tinker Tailor Soldier Spy och War Horse blev helt utan. Gary Oldman likaså. Men som tur är inte Meryl Streep. Vad härligt att hon fick en Oscar för sin gestaltning av Margaret Thatcher! Det var hennes första på 30 år, så värt det!!

Röda mattan var skoj, som alltid väldigt fokuserad på kvinnorna och deras utstyrslar. Fast George Clooney kändes som den mest intervjuade av alla på mattan och hans fru den mest omtalade (pga deras ålders – och längdskillnad..). Angelina Jolie gjorde iskall entré och visade hela högra benet i en hög slits.. Inte vackert. Men hennes 49-årige man kom i halvlångt hår, och fick en att fundera på hur han gjort för att fortfarande se ut som han gjorde på 90-talet, för inte tusan använder han botox i alla fall. Det gör ju tyvärr Sandra Bullock (bland många andra). Jag tyckte hon var så himla fin förut! Men nu ser hon äldre och mer sträng ut efter att hon kört i botox och pimpat kindknotorna. Michelle Williams var avgudad av alla, så även av mig som tycker att hon verkar så otroligt balanserad och lugn. Hon är liksom där i sitt jobb, för att göra reklam för sig själv på ett riktigt vackert sätt. Hon ler och konverserar litet reserverat, men ändå med värme. Hon har integritet och varken säger eller gör mer än vad hon vill, och vet hur och vad hon ska svara.

I dokumentären ”vägen till Oscarsgalan” berättade Michelle Williams, att hon satte ett bälte kring sina knän och gick runt i högklackade skor för att på så sätt öva in Monroes gångstil. Rooney Mara, hon som spelar Lisbet Salander i den amerikanska ”The girl with the dragon tattoo”, var också väldigt omtalad igår troligen för att av hennes Salander syntes ingenting på galan. Hon piercade sig enbart för filmen vilket verkar ses som något spektakulärt där borta. Jag för min egen del ser det bara som en del av skådespelarnas jobb. Jag har för mig att det var Christian Bale som svälte sig till en film där han skulle spela drogberoende, för att i nästa träna och äta som en idiot för att vara vältränad och fit inför en annan film bara några månader senare. Väldigt destruktivt, men väldigt medvetet för en film. Det är ett annat sätt att visa sin passion och fokus på.

Nej, jag såg inte föremålet för min crush. Men han blev intervjuad, det vet jag. Enligt honom var han på Oscarsgalan för att det ingår i hans jobb, och inte för glamouren. Fast även han hamnade lite i det blå: ”The most extraordinary people who you’ve watched all your life are sitting in the seat next to you or wandering to get a drink, going, ‘Oh, I’ve just seen you in something’ – I cannot believe it. And then, lots of them have seen Sherlock, which is great!” Citat Benedict Cumberbatch. 🙂 Sånt, oavsett vem det är, så måste det vara så otroligt häftig upplevelse att helt plöstligt prata med dem man sett upp till under många många år av sitt liv. Å att dessutom få den bekräftelsen – att de gillar ens eget arbete. Det måste vara något så helt underbart! Imorgon ska jag ta och titta på hans och flera andras intervjuer, men nu är klockan midnatt och min hjärna har börjat koppla ner.

Nyfiken på det glamourösa folket On The Red Carpet? Eller så tar du det den svenska vägen och kollar på aftonbladet.se. Mina favoriter är nog… Cameron Diaz, Michelle Williams (inte för mittenvolangen, utan för helheten), Rooney Mara för kontrasterna, Jean Dujardin (manlig huvudroll i ‘The Artist’), Penelope Ann Miller & Judy Greer. Sen såg jag någon mer manlig på bild igår – han var kostymklädd  med streetattityd, det var snyggt!

Nåväl, nu är det nog slut på Oscarsrapporteringen från mig. Om man nu kan kalla det för rapportering. 😉 ZzzzzzZzzz…..

 

Psst. Allt hängande framför CNN och diverse onlinetidningar och slående av ord gjorde sitt under galan. I vanliga fall brukar orden bara gå in genom ena örat och ut genom andra om det inte är svensktextat. Men igår stannade allt i huvudet och jag tyckte det var relativt enkelt att förstå det alla sa. Ja inte de ”interna” USA-skämten förstås, men who can blame me? Så det fanns ju ytterligare en vettig anledning med att ha en crush på en engelsman. 😛

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

