Skådespelande ögongodis från England

När jag skulle till att skriva detta inlägg slog det mig att jag mestadels gillar britter som ögongodis.. Sam Neill, Jonathan Rhys-Meyers, Edward Norton, Robert Pattinson, Hugh Grant, Colin Firth, Liam Neeson, Sean Connery (skotte) o säkert någon mer. Och nu denna nykomling: Det är en pojke som egentligen inte är nyupptäckt, för jag såg honom på tv redan förra året. Fast jag missade ganska många delar av serien då troligen pga av träning. Hursom så är han relativt ny här i Sverige. Fast när jag googlade på honom idag så upptäckte jag att han har gjort väldigt mycket! Fortsätter han att klättra såhär i filmens & tv-seriens värld så lär vi få se en hel del av honom i framtiden, faktiskt redan i vår. Hans väldigt ovanliga namn är Mr Benedict Cumberbatch och han har huvudrollen i BBC’s tv-serie Sherlock. Han är inte bara fin att se på, utan är också grymt duktig inom sitt yrke!

Några tecken på att det är fler än jag som tycker att han är en utmärkt skådespelare: Han har en roll i den svenskregisserade ”Tinker, Tailor, Soldier, Spy”. I december i år kommer vi att kunna se honom i filmen ”The Hobbit” (som i  bok-kronologisk ordning är den som kommer före ”Sagan om ringen”-triologin). Vidare är han med i den kommande filmen ”War horse”, med Steven Speilberg som regissör. Tidigare filmer är ”Wreckers”, ”The Whistleblowers”, ”Den andra systern Boleyn” och så innehar han berättarrösten i BBC’s naturserie ”South pacific – det levande Söderhavet”. Men han har gjort ännu fler filmer än dessa, både kända, mindre kända och okända för en svensk (men troligen inte för en britt), och han har ännu fler projekt på G! Det sprudlar om denne man! Som dessutom är av en väldigt väldigt fin årgång.

Om du är nyfiken på honom som mer naturlig än i en film, så kan du se honom här i en intervju i ‘Jonathan Ross show’:

Redan under ‘Crime Thriller awards 2010’ (England enbart) vann tv-serien ”Sherlock” pris för bästa thriller, och Benedict Cumberbatch snodde åt sig statyetten för bästa huvudroll som ”Sherlock”.

Nyss vann ”Sherlock” ‘The British Academy Television Awards‘ pris för bästa dramaserie 2011! Och Martin Freeman, som spelar ‘Watson’, vann priset för bästa biroll. Första gången jag såg honom var i ”Love Actually” där han hade en biroll som spelade stand-in för nakenscener, och vidare har jag sett honom i reklamfilmer. Nu är han med i ”Sherlock” och är den som har huvudrollen i decemberfilmen ”The Hobbit”. Så jag är väldigt glad åt att se honom igen och i så pass stora produktioner.

Men nu ska jag sova. Å drömma om den finaste engelsmannen i stan!

(pssst. Jag drömde faktiskt om honom rent bokstavligen. Fast han var enbart Sherlock. Det var förvirrande drömmar innan jag vaknade.)

Det här inlägget postades i my UK Sweetheart. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skådespelande ögongodis från England

  1. Ping: jag har blivit britt.. | I huvudet på Mia

Kommentera

