Liten nostalgitripp..

Tittade på ”Vem vet mest?” på svt2 förut och kom helt plötsligt ihåg ”Lagt kort ligger” och Jeopardy – båda med Magnus Härenstam. Så jag fick en liten nostalgilust och hoppade in på youtube. Å där har jag varit nu i ca 1½ timme och tittat på just ”lagt kort ligger” och Go’morron Sverige, och alltid halkar jag in på gamla barnprogram från 80- och tidiga 90-talet och med det även gamla julkalendrar. Introna är ju i och för sig de bästa, för bara med det så kommer alla känslominnen fram och jag fyller på min nostalgilängtan. Visst saknar jag alla de där, och en del grejer önskar jag verkligen att de var lättillgängliga så att man kunde se dem idag med. För jag håller med, dåtidens barnprogram var ju mycket bättre än dagens – utom ett program som står sig nå grymt idag; Fåret Shaun!

Men expelvis mina syskonbarn, som själva är födda på 90 – och 00-talet, tycker nog inte att barnprogrammen från 80-talet verkar särskilt bra. 😉

Å det ska ju gå framåt, inte bakåt. Men, jag kan ibland ändå känna lite irritation över att svt sitter på min nostalgi. För jag skulle ändå vilja ha chansen att kunna välja om jag ska köpa den julkalendern eller det barnprogrammet.. Eller en 3-timmes dvd med intron, outron och klipp.. Åhhhhh…sagolikt jue!

Här är i alla fall ett musikklipp från programmet ”listan”, som bl a min syster satt som klistrad vid när det gick i veckorna på den tiden;

Filmen som denna låt var med i såg jag inte då, det var jag för ung för. Men låten…åååååh låten. En av de BÄSTA någonsin och med den underbara rösten! Innan jag tittade på klippet idag så var det enda jag mindes att sångaren är färgad, men hade glömt bort att han såg SÅ bra ut!

Nåväl, jag kan ju inte få allt – och det är ju faktiskt bra! Så youtube är på det här sättet en rejäl gnistrande skatt.

Fast mina OKEJ-tidningar skulle jag hjärtans gärna vilja ha igen. Kanske de dyker upp på ett eller annat sätt någon gång genom livet.

Mindre snygg ”kille”, men desto roligare. I alla fall om man gillade sommarprogrammet Solstollarna:

Åsså den sköna fejkade ”Knegoffs”-reklamen de hade i programmet; med Lena Philipsson, dåvarande stjärnan Samantha Fox, Pernilla Wahlgren och bandet Style. Det avslutas med figuren Skumberg och hans danska winebröd med chockoläääääääde!

Solstollarna har jag dock! Jag köpte ett VHS-band från shoppen på svt.se. Jag vet inte om de har det kvar (neeej, de har ju knappast i VHS längre i alla fall), men det finns med all säkerhet någon annanstans att köpa. Skulle också vilja ha Toffelhjältarna, men det tror jag inte finns ute än. Fast är inte helt säker.

”Martyna sjunger ‘En väv av legender’ från den klassiska julmorgon-serien Toffelhjältarna. Vackert. Nostalgi. Sötaste spökflickan som nånsin intagit en vind…”. Ja av alla julmorgonprogram jag sett som barn, så är det Toffelhjältarna som slår allt. Jag får ett litet svagt minne av hur jag sitter i soffan med mitt täcke (eller en filt) tillsammans med mina mjukisdjur och tittar på detta. Och sen, hur roligt jag och min vän Kaka hade åt de lite skumma figurerna i den här serien. Den var läskig och helt underbart söt!

Nej, nu har jag NCIS på tvn och ser på klockan att jag suttit och nostalgitrippat lite väl länge. Men det är ju så lätt hänt! Du vet säkert. Å vet du inte, så testa – det rasar in röda trådar bara man börjar dra i en tåt så.

Ha så trevligt! 😉

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

