det var banne mig benhinnorna som gjorde’t

De gjorde så att jag trillade ur träningsramen, och det i sin tur gjorde att jag har försökt ta mig in i den under hela hösten. Att jag sedan stukade foten gjorde ju inte saken lättare, men då hade jag redan fallit ur ramen en gång och hade ingen grund att stå på som aktivt drog mig tillbaka till träningen.

Så. Det är på grund av benhinnorna som jag i dag har suttit och skrivit upp ”träningsgrejer” på lappar, som sedan ska upp på köksskåpet så jag ser det varje dag.

Lapp 1 ska försöka peppa mig tillbaka igen, med att hitta vad som är viktigt för mig och varför jag tränar. Det som står där är mina ledord, postiva saker som jag måste påminna mig själv om! Det står bl a: roligt, varierat, ingen stress, lyssna inåt, inte jämföra, socialt. Bålstabilitet & grundstyrka, känna stolthet när jag nått ett delmål, få upp flåset, att i framtiden känna mig trygg i att min träning gjort att jag inte behöver oroa mig för problem med ryggen och benen. Känna glädje i bättre flås och styrka.

Lapp 3 är en påminnelse om vad jag ska göra när jag kommit in en bit i träningen. Då är det dax att sätta upp delmål i de aktiviteter jag tycker är tråkigast, men som jag måste få upp ett självförtroende i – och lära mig att känna stolthet när jag nått mina delmål. Å låta bli att jämföra mig med andra.

En parentes: Det var en instruktör på gymmet som en gång inte tyckte att mina sekunder i plankan var någonting alls, då kvinnan (äldre än mig, vilket troligen var poängen) bredvid honom kunde stå i den i 2 minuter. Jag försöker sudda ut det ur mitt minne, för jag tycker det är ett så idiotiskt jävla sätt att peppa någon på! En del klarar det och deras tävlingsinstinkt vaknar. Jag blir bara lessen och känner mig dålig. För mig är egentligen inget av reaktionerna hälsosamma, eftersom ingen av dem riktas mot sig själv på ett positivt sätt. Tävlingsinstinkt är för många, kanske inte alla, att jämföra sig med andra så att man i slutänden blir bäst! I min värld så har man ju då försvunnit från sina egna mål o tankar om varför man egentligen gjorde det här från början. Fast min reaktion där jag blir lessen och känner mig dålig är ju inte heller en bra reaktion. För det gör ju att jag hellre slutar träna och bara sitter i soffan och glor. Jämförelse ger för mig ingen bränsle alls, bara avundsjuka, uppgivenhet och irritation och det är ju känslor o tankar jag inte alls vill ha på ett ställe där jag ska ha roligt!

Lapp 2. Vi tar det från v.8: Måndag; styrketräning + yoga, Tisdag; afro, Onsdag; yogalates, Torsdag; styrketräning, Fredag; latino+core. Helgen; ledig. V.9: Måndag; spinning + vattengympa, Tisdag; afro, Onsdag; yogalates, Torsdag; styrketräning, Fredag; latino+core. Helgen; ledig.

Måndagar och torsdagar är dem jag kan variera lite mer med och lägga till/dra ifrån: vattengympa, core, spinning, yoga, styrketräning & just dance. Latinon drar jag medvetet ner på dels för att kunna prova afron, som bara finns på tisdagar, och gillar jag det så är det skoj att kunna köra det. Å dels så är det för att jag inte ska tröttna på latinon. Jag älskar den fortfarande, men jag måste ha variation för att hålla mig uppe, pigg o nyfiken. Och utan variation blir det heller ingen utveckling.

Till sist så är det ju så, att ska jag titta på mig själv i ett större perspektiv; så är det inte ‘beach 2012’ det handlar om (även om det vore trevligt) utan om mitt mål, min dröm och mitt beslut. Jag måste ha en fungerande, frisk kropp (åtminstone kunna påverka den) för att kunna göra det jag drömmer om! Det gäller att jag kommer ihåg varför jag står på denna jord. Varför jag sliter i crosstrainern, på yogan, på spinningcykeln, i plankan! Då gäller det att jag tittar upp från min navel, från det jag just precis nu irriterar mig på och som gör att jag tappar fokus, och i stället tittar upp mot stjärnorna och åter påminns om mitt beslut! Det ligger långväga härifrån fortfarande, men varje grej jag gör i träningen förenklar för mig när jag väl är på väg. Jag måste komma ihåg det. Och det är bland annat därför jag skrivit dessa lappar för att hjälpa mig själv på vägen.

Det här inlägget postades i Träning & Hälsa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

