Dagen annorlunda

Den här dagen var en sådan där, som jag antingen mitt i dagen eller efteråt när jag ska sova kan känna….att den liksom har talat till mig. Genom de samtal jag har haft, och eller genom saker som har hänt under dagen.

Min bonussyrra och jag hade bestämt att vi skulle ses i Stockholm vid klockan 14, i måndags. Jag tog bussen från centrum till Östertälje i tid för att vara i Stockholm en stund tidigare än vad vi sagt, så jag skulle kunna strosa runt lite på Åhléns innan. Tidigare under dagen hade jag sett på facebook att SL strulat, och att någon hoppat/fallit ner på spåren någonstans. Men det borde ha varit utrett. Så jag satte mig på tåget. 5 min senare sa de i högtalarna att tåget inte kommer att gå pga elfel. Så vi gick snällt och ställde oss vid busshållplatsen varifrån de extra insatta bussarna skulle gå ifrån. Efter 10 min kommer en sl-gubbe och säger att det kommer ta lång tid innan bussarna kommer. Så vi kan lika gärna åka tillbaka till Södertälje och ta bussen till Fittja (o därifrån t-banan till Sthlm). Å så valde jag att göra. Efter 25 minuters väntan kom bussen, efter ytterligare 25 min satt jag på t-banan.

I min väntan på Fittjabussen i Södertälje, började jag prata med en tjej. Jag minns inte vad vi sa som första ord, men det var väl något i stil med ”ja hellre stå här, än vänta i Ö-tälje”. Vi pratade hela vägen till dess att jag hoppade av vid T-centralen. Hon var på väg hem från sina föräldrar, och hon hade planerat att plugga denna dag. Hennes sikte ligger på att bli personalchef inom hälsa och sjukvård. Fast hon är också intresserad av djur – och djurvård. Så vem vet, hon kanske blir veterinär i slutänden – i Afrika. För hon frågade mig vad jag sysslar med. Å jag sa att jag precis kläckt min ”idé”, och hon blev väldigt fascinerad över mina tankar och vi pratade om Nick Brandt, tjuvskyttar och planerade troféjakter på utrotningshotade djur (jag kommer skriva mer om det i ett annan inlägg en annan dag).  Vi pratade om det här med fokus, vad svårt det är att veta vart man ska och hur man ska komma dit – och om det ens är rätt när man väl kommit fram. Å hon berättade om sin syster som doktorerar i HIV och AIDS, och som fått stipendium för att åka ner till Ghana i 3 månader för att bland annat observera hur de jobbar där mot, med och i denna smitta.

Fittjabussen rullade på, och t-banan likaså. Fast precis när jag skrivit till min bonussyrra att jag befann mig i Liljeholmen och att allt rullade på fint. Ja, då började dörrarna på tåget att strula. Så vi blev kvar där, och fick snabbt springa över perrongen till en annan t-bana som skulle förbi t-centralen. Gud, vi kunde inte annan än skratta! Många var det som tagit samma runda som vi två. Alla var kanske inte lika lättsamma som vi, men jag fann det som helt okej. Jag hade ju trevligt resesällskap. När vi bytt t-bana så fortsatte vi att prata lite och sen klev jag av, medan hon åkte vidare. Vi tackade varandra för sällskapet, vi önskade varandra lycka till och vi sa hej då. Jag har absolut ingen aning om hennes namn..

Ca 30 minuter sen mötte jag upp min bonussyrra, och vi satte oss och åt på en restaurang inne i Gallerian. Vårt samtal kickade igång mitt seende och känsla över framtiden. Vi pratade bl a om samhällets normer, om den sk boxen som vi alla blir infödda i men som alla kanske inte passar i. De flesta av oss gör nog inte det. Men i stället för att bli peppade och hurrade över för att vi försöker ta oss igenom livet på vårt sätt så blir vi åthutade, buade och ”guu vad konstiga de där ska vara då” åt sagda. Det borde inte vara något fel att försöka leva på det sättet som passar mig. Min bonussyrra har hittat sitt rätta sätt att leva på, och se livet på där utanför boxen. Så långt har jag inte kommit än. Jag håller på att försöka förstå att de i boxen och jag inte alltjämt tycker lika, men att vi kanske måste försöka dra jämt ändå. Jag håller på att försöka hitta min väg, trampa upp min stig och få mina sten i mina skor i min värld utanför boxen. Det var ett mycket positivt och peppande samtal vi hann med. Efteråt lyssnade jag på Queen och gick och log.

Innan jag for hem, strosade jag in på Åhléns. Några dagar tidigare hade jag tittat in en kalender på Akademibokhandeln, men den var lite dyr så jag avvaktade lite tills jag fått mer pengar. Inne på Åhléns fann jag en likadan kalender som kostade 72 kronor mindre än den första. Mycke trevligt! Hemmavid har jag låtit julestjärnan och juleljusstaken stå kvar, eftersom det fortfarande är mörkt även om julen är över. Jag hade bestämt att jag skulle ta ner dem i slutet av januari, eller någonstans i februari. När jag väl kom hem, så bestämde julestjärnan åt mig; genom att ha sönder lampan inuti. Jag gillar sånt där spontant. ”Nä nu jäklar ska jag inte lysa längre, julen är för tusan slut för längesen. Jag vill sova”. 😉

Ytterligare lite senare på kvällen. Ringde jag för att gratulera en väldigt go vän som jag känt sedan vi gick i högstadiet. Hon var lite låg, och jag kände att mycket av den energin och de postivia samtalen jag haft under dagen med tjejen på tåget och med bonussyrran – de kom väl till pass nu. Vi pratade länge länge länge, i ca 2h – och det behövdes så väl! För oss båda, men mest för henne.

Jag gick och la mig trött, lite bekymrad för min vän, men glad över min ”talande” dag. Känslan över den, var lite densamma som när jag drömt en dröm som jag känt att den verkligen ville mig någonting. Som visat mig lite av vägen.

Det här inlägget postades i THE dream. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dagen annorlunda

  1. M-L skriver:

    Härligt att så mtcket gott kan samlas på en dag!! Det är bara att tacka och ta emot.Det var bra det där om ”boxen”. Du och jag pratade litet om det, men här hade du utvecklat det mycket mer. Det känns så bra att du och W-K kommer så bra överens och att hon hjälper dig att hitta rätt i boxdjungeln. Kram M-L.

Kommentera

