Utgång mitt i veckan!

eller ja…, snarare precis i början av den. Närmare bestämt i tisdags kväll så var jag ute i Stockholm med min yngste storebror. Han som tog in hårdrocken i mitt liv – honom tog jag med ut på ett hak för att ge tillbaka lite av det han startade för en sisodär 27 år sen.

Dock startade dagen med de här två filurerna:

Joplin & Kajsa. Jag fotade dem precis i en lekstund, vilket inte gillades av Joplin. Så hon fnös, hoppade runt och småmorrade åt mig för att få uppmärksamhet. Att bli fotad var inget hon hade lust med, därför är det mer golv än svans med på den bilden. Men hon är cool, så det där fotot profilerar henne väldigt bra. Åsså har vi lilla Kajsa, som just precis då inte visste vad hon skulle ha för sig, så hon satt snällt stilla för att bli fotad.

Vid 15-tiden for jag hem för att äta, packa ryggsäcken, duscha och byta om. Vid 18-tiden kom brorsan och hämtade mig. Vi skulle sova hos hans svärföräldrar i Sthlm och var även inbjudna att äta middag med dem. Jättesnällt av dem!

20:45 satt vi på t-banan för att ta oss till Harry B James, som för kvällen skulle ha banden Steelwing och Skull Fist på besök. Skull fist hade jag ingen aning om vad det var för några, men trodde det skulle vara en tyngre variant pga namnet (tji fick jag). Steelwing upptäckte jag av en slump, när jag av ren nyfikenhet nosade upp en jäääättefin kille på fejjan och såg att han spelade i ett heavy metalband – Steelwing.

Historien bakom denna utekväll för min bror och mig ska jag försöka dra utan att bli alltför långrandig. Men som jag skrev i början, så är det pga honom som jag lyssnar på hårdrock. I dag så är det jag som går på hak, klubbar, krogar, konserter och festivaler för att lyssna på och njuta av olika varianter av hårdrock och metal. Å varje gång jag ska ut i Stockholm så har jag försökt få med honom, för jag är sååå säker på att han verkligen skulle uppskatta det. Mest för att vi båda idag uppskattar att få avnjuta några öl kombinerat med schysst musik och schysst folk. Just i tisdags var det bara han och jag, men en annan gång skulle det vara roligt om han fick träffa mina vänner också – och vice versa. Efter många gångers ‘nej, tyvärr jag kan inte’. Så lyckades jag få med honom denna gång, mest för att Steelwing annonserade sin turné för 2012 i november. Så då hann han planera för denna dag.

Grejen med att gå ut och lyssna på nästintill okända band mitt i veckan är….så jävla trevligt! Å just de här banden, lirar en genre med inspiration av band som Iron maiden och Helloween… Band som hade sin grymma era när pojkarna i Steelwing o Skull Fist knappt var födda. Sådant fascinerar mig och gör mig glad! Det är så fantastiskt när musik går från generation till generation och får småpojkar att börja lira musik, skapa band och av ren lust spelar med underbar teknik och åker från ställe till ställe, land till land för att sprida just sin musik, sin glädje (och genom det sin förhoppning att blir kända)! För det är vad den här musiken är – ren och skär glädje! Sen att både jag och brorsan tyckte att helt okända (för oss) Skull Fist från Kanada! var bättre än Steelwing, och att Steelwing borde sumpa sin sångare (eller se till att han jobbar upp sin basröst) det spelar ingen roll. Glädjen var ändå densamma. Å jag fick ju se ”min” snygging in action. 😉

Utöver musiken, så fick jag och min bror en massa timmar att bara prata prata och prata på. Att uppdatera, snacka lite allvar och skoja. Det är verkligen GULD värt! Efter spelningen fick vi ta apostlahästarna och gå hem till hans svärföräldrar, eftersom t-banan precis slutat gå. En halvtimmes promenad genom en död huvudstad. Jag skulle aldrig ha gjort det själv, men med honom kändes det bra. Å det var mysigt att knata gata efter gata, i kyla och snö och se butiker och caféer jag aldrig förut har sett. Väl framme hade hans svärmor ställt fram en tillbringare med vatten på gästrummet. Undrar om hon varit med förr? Så gott! Å dagen därpå tog de båda två det lugnt, och tog tid att umgås med mig o brorsan. Så pass att det blev en långfrukost med filmjölk, bröd, bacon, ägg, te och kaffe. Perfekt för två stycken som var lite dagen efter… Sen drog vi oss tillbaka. Brorsan som skulle jobba några timmar till, och jag som skulle ha en eftermiddag med hundvakteri.

Jag var helt utsuddad i huvudet resten av dagen, men var trots det otroligt nöjd med gårdagskvällen! Å jag hoppas att jag och brorsan kommer få fler tillfällen att göra om det!

STEELWING

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

