Traditionellt Trettondag Jul-firande!

Varje år i….eh ca 10 år, tror jag, har familjen samlats hos mamma och hennes sambo för att ”fira ut julen”. Å det innebär att vi sammanlagt är 20 pers! Från åldern 2 år till 73 år. Ett jäkla gäng! Å då finns det ändå två familjer till, som bor för långt bort för att bara kunna komma hitåt för bara en dag. Med dem skulle vi vara ett gäng till. 😉

Själva dagen följer alltid samma röda tråd, som lyder som följer; Vi träffas kring lunch för fika utomhus och sen kör vi utomhusaktiviteter i några timmar, förstås beroende på väder. Efter  några timmar utomhus går vi in värmen, och i långkalsonger och med rosiga kinder äter vi en god middag tillsammans. Sen när vi är mätta och goa går vi ut igen (det ska tilläggas, att det är aldrig enkelt när 20 pers ska samlas i hallen för att hitta sina kläder! Småbarnsföräldrarna har det lite extra spännande eftersom deras barns kläder aldrig ligger där de senast la dem) å då för att ”dansa ut” granen. Det blir typ à la midsommarvisor, fast i vinterskrud OCH naturligtvis Raketen! 🙂 Sen får alla barn ett paket med tomtebloss. Å det har blivit en sport att slänga upp dem i träden – högst upp är förstås coolast! Eller KUNGLIGT som man tydligen säger. 😉 När allas tomtebloss brunnit ut och paketen är tomma så får alla barn en varsin ”godispåse”, som ibland innehåller godis och ibland bara nyttigheter. När det här sker har klockan hunnit bli någonstans kring 18, 19 varpå det inte bara är granen som blir utslängd – utan även vi barn och barnbarn. 🙂

Utomhusaktiviteterna varierar med allt från tipspromenader, vilket oftast sker vid barmark, till snöbollskrig eller skridsko – och sparkåkning på sjön eller pulka-/snowracer-/skidåkning i lilla eller stora backen vid huset! Jag minns särskilt ett år för ca 5 år sen (eller mer) då snöbollskriget började med några enkla bollar på varandra, som sedan utvecklades till ett rent tjejerna mot killarna-krig! Å knoll o tott (de då två yngsta tjejerna) gick emellan gränsen och hela tiden var på vippen att bli rå-träffade i huvudena. Det var så jäääkla skoj, o utpumpande! Den gången var det tufft för alla att bege sig ut igen efter middagen för att dansa.. Jag undrar om det inte var det året vi fick rådjurssadel, o det var så himmelens gott för alla svettiga, snöiga och kalla ”snökrigare”.

I år körde vi en variant av tipspromenad, å sen var vi fyra stycken som tog en extra promenad längs ”the memory lane” i någon timme. Det var superskönt med lite kyla, sol och lite snö. När vi sedan kom in fick vi en supergod fisk – och musselsoppa med hembakat bröd till. Efterrätten blev den gamla hederliga marängsvissen med suuuupergoood hemlagad chokladsås!

Den här traditionella samlingen är ett helt underbart sätt för oss alla att ”catch up” och för kusinerna att träffas. Det blir mycket bus, skoj och pratande. Vi ses ju inte så ofta vi syskon och familjer, å jul och nyår firas oftast på olika håll. Så denna dag är väldigt väldigt uppskattad av oss alla! 🙂

Min yngsta storebror fick förresten en jul-nyårsklapp i form av en cd-skiva (eller som han sa; ”wow, en icke-bränd cd!” 🙂 ) av mig; med spanska rockbandet ’77, som jag hoppas han ska få se en dag när de behagar komma tillbaka till Stockholm för ytterligare spelningar!

Jag fick skjuts av syrran t/r och när jag väl ramlade in genom dörren var klockan snart åtta. Så jag har varvat ner med G’s hembakta bröd (jag fick med mig några skivor hem) och te till New Moon. Nu är klockan alldeles för mycket, igen, o jag ska besluta hur jag ska göra med morgondagen; kolla på Tour de ski och tvätta. Eller hoppa det och åka till Fotografiska igen, för att se Nick Brandts utställning en gång till innan den försvinner!

Kort sagt; denna dag har varit suuuuperb med min underbara familj inklusive bonusungar! ❤

Min egen facebookstatus angående denna kväll; ”när man utomhus, väl påklädd, endast i skenet av marschaller dansar kring granen tillsammans med 19 andra och sjunger ”de små elefanterna, de små elefanterna, så lustiga att se….” och sen går och tuuutar och svänger med armarna som en snabel. Ja då behövs det inget alkohol i kroppen för att man ska skratta ihjäl sig! Å flabbet började naturligtvis redan vid grodorna, o grisarna..” =]

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Traditionellt Trettondag Jul-firande!

  1. M-L skriver:

    ja, det var en häääärlig dag! Vi är så glada att alla kommer och tycks uppskatta den lika mycket som vi! För övrigt hoppas jag att du åker och tittar på utställningen. Tvätten kan vänta och Tour de ski…. so what. Det viktigaste momentet är ju i morgon. kram M-L

    • miapialingonfia skriver:

      Ja det var väldigt skoj! Å jag vet de familjer som aldrig har några sådana här sammankomster. Vi är lyckligt lottade att de äldsta i familjen orkar med att dra ihop oss alla! 🙂
      Vad gäller utställningen; Så fick jag veta i förmiddags att den förlängts med en dag, dvs tom måndag. Så jag kan åka då i stället om jag känner för det då. 🙂

  2. Åsa skriver:

    Så underbart att träffas alla på detta vis! :o) Du har verkligen skrivandets gåva Mia och kan återge allt så det känns som att man var med själv,,myyys!

Kommentera

