Fotografiska 2/1 2012

Som jag skrev i förra inlägget, så var min plan att viga det nya årets andra dag åt Nick Brandts fotoutställning; ‘On This Earth, A Shadow Falls’ Fotografiska och att på kvällen gå på årets första Poweryoga. Sagt och gjort.

Vid 11.30 tog jag bussen från ett regnigt Södertälje, mot Fittja och därifrån t-banan till slussen. Ungefär vid kvart i ett var jag framme på Fotografiska, som ligger en kort promenad förbi Birkaterminalen i Stockholm. Väl där kunde jag konstatera, att även om jag åkte dit själv så var jag inte ensam. Med ren tur fick jag tag i ett skåp för att låsa in mina kläder. Å för att behålla något uns av tålamod på grund av alla barn, som deras föräldrar av någon anledning släpat dit, bestämde jag mig först för att gå till kafét/restaurangen. Där hittade jag, också med tur, ett litet lågt bord med tillhörande pall vid ett stort panoramafönster som hade direkt utsikt över vattnet; till andra sidan och därmed in mot Gamla stan och Slottet, vidare mot Skeppsholmen, Kastellholmen och Djurgården. En riktigt läcker utsikt! Om det inte hade varit för att det regnade. Men jag gillade läget ändå.

 Uppifrån & ner; Min alldeles egna judestjärna (jag tycker faktiskt den påminner om det), toalettutrymmet var toppmodernt med svart kakel, knallröd handfats-ränna, vatten som kom automatiskt o likaså tvålen, och vita handdukar placerade i svarta hyllor. Utsikten. Fikat med en alldeles för farlig kanel-/kardemummabulle. Är ju på Fotografiska, så måste ju fota fotografiskt. Ett mycket grått Sthlm, men ändå är det Skeppsholmen till vä och Kastellholmen till hö.

Jag blev helt tagen av Nick Brandts foton. De var vidunderligt vackra och väckte något inom mig. För mig har han verkligen lycktas fota vad han känner när han ser djuren som finns i Östafrika. Även om han och jag troligen känner olika, eller likadant för djuren men på skilda sätt. På vägen hem var jag alldeles tårögd – dels av det som väcktes i mig av dessa foton. Men också av hur vackert avbildade de är. Det är sant, jag har inte sett något liknande förut. Då det fanns foton som jag föll för, men som inte finns att köpa (inte än i alla fall) så fotade jag dem med min mobilkamera. Dem kommer jag dock inte lägga ut – alls. Utan jag lägger upp foton jag hittat som jag hänvisar källan till (som alltid) och länkar i stället. Dessutom gör ju ingen bild de riktiga fotona rättvisa, men ändå – de måste ju visas.

http://www.nickbrandt.com/Text_page.cfm?pID=2704

 http://inspiringnews.wordpress.com/tag/nick-brandt/

 http://www.seenby.com/nick-brandt/elephant-herd-crossing-lake-bed-in-sun

Nick Brandts foton på elefanterna fångade mig verkligen och lejonen likaså. Bilden på lejonhonan är väldigt väldigt vacker. Bilden på elefanthjorden förtrollade mig helt. Jag var helt tagen, och återkom till den flera gånger.

Klicka gärna på länken under lejonhonan och läs artikeln, som bl a handlar om N.Brandts utställning i Bryssel.

http://www.photoeye.com/bookstore/citation.cfm?catalog=AB421

En av dem som mitt hjärta klappade lite extra för; en väldigt illa tilltygad elefant. Trasiga öron, trasigt elefantbete. Ögonen på den… Det går inte att känna här.

Utställningen håller på till den 8 januari, dvs denna vecka ut! Om du har möjlighet, åk dit och se in i ögonen på denna elefant. Rekommenderas varmt & vänligt men bestämt.

Det här inlägget postades i THE dream, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fotografiska 2/1 2012

  1. Sz skriver:

    Verkar som att du haft en bra dag, kul! ;o)

    Visst är bilderna fantastiska? Jag kände likadant när vi besökte utställningen med mamma, pappa och maken. Vi stod alla fyra länge framför bilderna och precis som du var tvungna att återvända till vissa… förtrollande!

    Vi ses på Latinon ikväll!

    Kram

Kommentera

