Back on track?!

Ja nu jävlar ska jag bli svinstark i ben (läs:knän), rygg (läs:ländrygg & nacke) och få ordning på konditionen! Genom att köra benböj mot vägg och i maskin, köra armhävningar, utfall och planka. Lår, bröstmuskler, rygg (övre+nedre) och axlar i maskin. Plus crosstrainer och spinningcykel för kondition och viktminskning. Det låter lätt va? Men fan i helvete heller.

Alla utan maskin var rejäla utmaningar! Benböjen var ju grymma.., trodde inte jag skulle komma upp. Å då var det 5 sek ”håll” innan jag fick komma upp igen. Men han räknar ju konstigt den där instruktören. 😉 Å flinade gjorde han samtidigt. Förstås. Armhävningar och planka har jag ju kört förut, men undvikt då de är fördjävla jobbiga. Fast han sa att jag höll plankan i 35 sek! Jag tror han blev distraherad av en snygg tjej som tränade bakom oss. 😉 För int fan var det 35 sek. Jag ska köra egen tidtagning. Bröstmuskler i maskin hahaha, och axlar hahahaha! Han tom lyfte på ögonbrynen och såg förvånad ut när jag inte kunde lyfta de kilo han lagt på. Jag tror det var den övningen som avgjorde armhävningarna. När jag tänker på armhävningar… Så minns jag hur mina bröder gjorde det med mig liggandes på deras ryggar, som extra vikt (jag var väl kring 5 år)! Där är inte jag idag.. Fast jag klarade 10×3 med knäna i golvet. Å det var heeelt okej!

Det svåra i den här kråksången är ju att hålla sig själv på samma nivå som han höll mig idag; att gå djupt ner i benböj och att hålla de där extra 5 sek. Att hålla de extra 2 sek i alla andra övningar och att peppa sig själv! Å att tro på sig själv! Det är så mycket lättare att ha en instruktör som pressar, pushar – och tror på en. Men men back to business och det jag hade för ögonen innan jag började träna och innan jag började ”kajka ihop”.

Instruktören själv har hållt på med det här i 14 år, och är en kort liten ”biff”, är otroligt snäll och skrattar mycket. Hans – och mitt – mål med de övningar vi började med idag är att jag från början (dvs inifrån och ut) ska hitta styrkan och bli stark i knän, rygg och bröst. Å jag ska bara göra dessa övningar i 45 dagar. Jag får inte ens lägga på några biceps. ”NEJ”, sa han. ”I framtiden, ha inte så bråttom. Hehe.. Vi tar biceps senare”. Okejdå, bara att lyda. 🙂

Han tyckte även att jag, för att det blir enklare, ska gå ner minst 10kg. Å det kan jag väl göra så att säga. Men jag försökte förklara att viktminskning inte är mitt primära mål, utan att det bara är en bonus. Jag går gärna ner i vikt, men jag har också redan gått ner 8kg. Å det är nästan bara viktminskning det handlar om överallt, jag känner minst 2st som jagar efter de lättare kilona – och jag blir själv så trött på det. För mig är det viktigast med de rutiner, fokusering, utmaning, glädje och det sociala som träningen ger. Å lättnaden jag känner när jag märker att jag inte längre har ont ex i ländryggen! Det ger mig så mycket mer. OCH det där gör att jag mår bättre psykiskt och mår jag bättre/bra psykiskt, ja då går jag också ner i vikt. Det har jag lärt mig.

– är där jag tränar

Det här inlägget postades i Träning & Hälsa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Back on track?!

  1. M-L skriver:

    ja det var ingen lätt match. Hur ofta ska du göra det? 3 ggr iveckan eller mer? Det är härligt att du hänger i!!! g och jag går ju två gånger i veckan och tränar i ”maskiner”. Det är jättebra och jag har kunnat lägga på mer vikt och även hålla på längre med vissa saker. det känns jättebra. men ingen viktminskning här inte. jag hade hoppats att det skulle komma som en bonuseffekt men icke sa nicke. men det är helt ok ändå! kram

    • miapialingonfia skriver:

      Nej hahaha, det var det inte. Men det var bra att jag gjorde det. Träningen blev och kommer bli så mycket mer annorlunda mot vad den varit hittills i gymmet. Instruktören ser helst att jag gör detta varannan dag, så ja ca 3ggr i veckan. Konditionen ska antingen utföras på crosstrainer och spinningcykel på gymmet eller under en gruppträning som latino eller spinning eller liknande. Jag måste, jag kan inte sitta hemma. Detta är det enda jag vet hur jag ska ”laga”, där jag inte är beroende av någon annan för att få ordning på det. Å att ha ont tar så mycket onödig energi. Ska jag framåt psykiskt, måste jag kunna föra mig framåt fysiskt också. Helst.

      Det är ju super mamma! Så roligt när det går framåt, och att du märker att du blir starkare och troligen får mindre ont här och var! 🙂 Fast du, kroppen kanske egentligen inte behöver gå ner i vikt? Å då brukar man heller inte göra det. Jag tycker i alla fall inte att du behöver det. 🙂 KRAAAAAM!

Kommentera

