Allt för hälsan! Del l

Så har jag då varit på min första Hälsomässa, och det var över förväntan!

När jag först kom dit fick jag intrycket av att det var lite litet, men det intrycket ändrades ganska snart. Varken jag eller Szilvia hann göra och se allt, och av de seminarium vi hade tänkt gå på så var Szilvia bara på ett. Jag var inte på någon av de tre jag tänkt mig, men jag sörjer inte så mycket över det ändå. Nu är jag rätt så slut i rutan, och vet inte alls hur detta inlägg blir. Vi var ju ändå där i 7 timmar och provade på det ena och det andra och provsmakade väldigt mycket gottis – både nyttigt, som onyttigt.

Å Szilvia blev nog dagens ”försökskanin” eftersom hon hamnade i min kameralins X antal gånger bland annat här;

 Här har hon glatt hittat ett par Zonterapitofflor! Hon såg dem på hälsomässan förra året, och har alltså gått och laddat i ett helt år. Så det blev det första inköpet och hon var glad som ett barn på julafton när vi kom hem, för då skulle hon få använda sina tofflor! 🙂

 En Zonterapitoffel, med pluppar/knappar för varje zon i foten. Jag är MYCKET intresserad av effekten av dessa på Szilvia och hennes fötter och kropp!

Sen hamnade vi ganska snart vid montern för RELAX POINT, där vi båda la oss i en mackapär som såg ut som tagen ur en science-fictionfilm.

Först Szilvia då, som försökskanin men som oxå var snabbast då hon inte behövde gå på toa. 😉

 

Visst kan man tro att vi bara låg där och solade oss i något konstigt ljus? Men vi njöt faktiskt av massage! I bädden vi låg på var det en vattentank med +32gradigt varmt vatten som man ställer in efter önskat program; på vilket sätt det ska massera ex i cirklar eller bara upp och ner, och hur hårt det ska massera. Väldigt udda, men samtidigt otroligt skönt! De hade tre olika varianter av denna Relax point, och den vi provade var den enda som hade en kupa. Ljuset är kollagenljus, kollagen förhindrar på sikt för tidigt åldrande av huden. Men man kan oxå välja vilken färg på ljuset man vill ha, för att få önskat avlappnad effekt. Det sprutas ut oxygen där i kupan så man hela tiden andas in fräscht syre, det sprutas ut en aromadoft även den för avslappnande effekt (för dagen; citrongräs) och det spelas avslappnande musik i högtalare. Allt detta under 10 minuter – gratis! Mmmmmmm…. Just den här heter Relax point_Spa.

Vi gjorde även varsin hälsokontroll. Väldigt seriöst med lätt fystest där man i 3 min kliver upp och ner på en 30 cm hög stepbräda i en viss takt, och direkt efter tas pulsen. De mäter längd, vikt, BMI, kollar ens kroppshållning, mäter höften och midjan, mäter kroppsfett i procent och muskelmassa i procent. Inget av det jag fick veta var särskilt nytt, utom det att min hållning verkar vara åt fanders! Dock inget jag inte kan förändra och allt annat kan jag också förändra. Så när jag är skadefri vet jag vad jag ska göra fram till nästa Hälsomässa – förbättra mina resultat!

Så gick vi runt en massa och tittade på sådant vi visste om att det fanns, och sånt vi inte visste att det fanns..varken på mässan eller annars.

 Szilvia provar en sk hållningsväst; som tvingar en att vara rak i ryggen…

 

..medan jag glatt upptäcker dessa prylar. Det är hjälpmedel för massörer vid massage av triggerpunkter. 🙂 Som jag har saknat sånna och visste inte ens om att det fanns, förrän nu! Den översta är en ”tum-skida”, för tummen att ligga i och den andra är ett tryckredskap för olika områden och sätt att behandla. Det kan säkert te sig lite konstigt och kanske okänsligt att använda sånna här saker, men det går inte alltid att använda armbågen så tummen tar mycket stryk. Det var visst dyra grejer, men glad blev jag över att hitta dem! Imorgon ska jag surfa in på deras hemsida; Pakvis.

 En liten smarrig bit som hämtad från Chokladfestivalen! Pralinhuset hade visst en monter också. 🙂 Så där köpte jag två stora chokladkakor med 70% kakao. Den ena med kardemumma & kanel och den andra med havssalt & chili. Åsså kunde jag inte låta bli att köpa en liten pralin, den längst ned till vänster – ljus choklad med kardemumma. Den var sååå god! Medan jag handlade här, handlade Szilvia örtteér. Mycket goda! Jag handlade oxå det, fast senare.

Vi såg mycket tillsammans, men sen splittade vi oss när hon skulle gå på sitt seminarium. Då stod jag i kö för 15 min massage hos Kroppsterapeuternas yrkesförbund (har jag för mig att det heter). Med tanke på min fotstukning så kände jag att det var just lår och vader som behövde ”komma till tals”. Sagt och gjort; vi båda konstaterade att min vänstra vad är stel (den som jag gjort illa foten på) och att låret i samma ben har en låsning. Höger ben verkade desto bättre. Åsså masserade hon sätesmusklerna lite, vilka var så spända att det kittlades i ländryggen. Mycket märklig reaktion! Men guuudars så skönt med massage! Det tror jag tusan att jag ska önska mig i julklapp! 🙂

Medan jag gick där själv köpte jag ”Aleovera drycken”, rätt ny på marknaden och förbannat god! Jag ordnade med olika korttidsprenumerationer på två olika tidningar; ToppHälsa och Hälsa & Fitness och fick en rejäl goodiebag från ToppHälsa. Åsså gick jag förbi en erotikmonter som låg mitt emellan Aleoveran och donationsregistret. Schysst placering! De har bland annat de här vackra sakerna – för kvinnlig njutning;

love store

 Klockan 20 stängde mässan och då var vi med de andra sist ut! Å såhär glada – och fullpackade – var vi;

 

Vi gick båda i fler montrar, provade mer grejer och smakade fler saker än vad jag skrivit om här. Men dels varken orkar jag, fast framför allt så minns jag inte allt vi gjorde! Utom det att Szilvia provade Shiatsu (japansk massage) som hon var väldigt väldigt nöjd med.

Det kommer en del två, om allt det jag fick med mig hem, fast det lägger jag upp imorgon. Klockan är snart 01, och jag har oerhört trötta ben och surrig skalle. 🙂 Jag kommer gå och lägga mig trött, och lycklig!

Det här inlägget postades i Träning & Hälsa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

