Känslan av…december

på väg uppför backen hem från affären ikväll, såg jag en flicka på kring de 10 som gick fort på andra sidan gatan. Hon gick förbi ett ungt par som hängde ut från ett fönster och rökte och hon gick förbi en butik. Hon gick med snabba korta steg, i  mörkbruna kängor och ljusbrun tjockare jacka och hon hade svart tjockt krulligt hår. Hon hade bråttom från något, eller kanske till något.

Jag själv gick långsamt och njöt av kvällen. Å med flickan i tankarna så fick jag plötsligt en tanke om att det snart kommer vara december och snö – och julkalendern. I min tanke var det den hon hade bråttom hem till och jag fick en plötslig längtan efter hög och kall luft, snö som knarrar (även i stan händer det faktiskt!) och njutningen av att det blivit ljusare av snön och av att det lixom händer något. Dra fram en pulka, klä på dig och gå till närmsta backe! Åsså Julkalendern förstås.. Jag har inte varit så duktig på att titta på den på senare år, men det är för att den ska vara så ”i tiden” och verklighetsförankrad, med sensmoral och miljötänk och sånt (ok, inte alla men många). Jag är ett fan av riktig fantasi – av små vättar, av tomtar, där människor blir osynliga eller väldigt små men allt annat fortfarande är i ‘människostorlek’, där strumpor fått liv och bor i byrålådan, där små troll bor i skogen i gamla skor. För att inte tala om dåtidens lucköppning.. 🙂 Tiden fram till jul ska ju bara vara myspys med förväntan, spänning och härlig kittlande fantasi. Jag gillar den tiden, och jag gillar att det är snö under vintermånaderna!

 taget vid ”Maren” vintern 2010

De små trollen som bor i skogen finns i julkalendern Trolltider som är en av mina favoriter. Titta på detta lilla intro och du har direkt fattat kärnan av den typ av (julkalender)fantasi jag gillar.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Känslan av…december

  1. Milla skriver:

    Åh, vilka minnesbilder du framkallade hos mig nu…. Precis sådär mysigt tänker jag med =)

Kommentera

