Sushi vs Sushi

Jag minns första gången jag provade sushi. Det var året 2000 på en restaurang i Sthlm, och resultatet var väl sisodär. Jag tror inte att jag doppade det i soja och så smakade jag wasabin som var alldeles för starkt! Fniss… Men så mycket mer än så blev det inte.

I dag älskar jag sushi! Minns dock inte alls när jag började äta det igen och njuta av smaken. I centrum av den här stan finns det ica-/konsumsushi, en japansk restaurang, en arg japansk tant som ensam driver en liten sushirestaruang, en ”wannabe japansk restaurang” och en ‘sushi-holk’.  Det finns säkert ett x antal till som jag inte känner till. Några är sådär och andra är helt okej. Å det är den där helt okej-sushin som jag har ätit i några år nu. Fram till i våras..

 Sushi från restaruang Samuraj i S-tälje

Sz hade lovprisat ett sushiställe som ligger i Kungens kurva. Till slut fick vi till det så att jag kunde följa med henne dit. Det ångrar jag inte för allt i världen! Smakerna är UNDERBARA, uppläggningen är fantasktisk vacker – och med en tanke kring, råvarorna är alltid fräscha, maträtterna är genomtänkta och ägaren är otroligt kunnig och väldigt serviceminded! Priserna ligger lite högre än på  ‘okejställena här i stan, men det kan jag gärna ta om jag bara äter där ibland (även om jag helst vill äta där 1 dag/v)!

Stället heter SUSHIKUNGEN! Å ska du in till IKEA eller Heron City eller någonstans därikring, ät sushi på suhikungen! Det är det bästa rådet jag kan ge dig! Ja när det handlar om sushi alltså.

 13-bitars suhi & 1 lax temaki

 2st Hokkaido in flames, 2st Gunkhan maki (”gurkbakelserna”) och 1 lax temaki

De två sista bilderna har jag fotat hos Sushikungen. Visst ser det väl riktigt riktigt gott ut?!

Sz var där idag (jag är såååå avis) och åt några andra rätter. Sväng in hos henne också om du är nyfiken, eller bara vill få ytterligare inspiration till morgondagens middag!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

