Ryggirritation

För ett halvår sen hade jag problem med nacken, bl.a. blev jag yr av att göra sit-ups och jag hade rätt ofta huvudvärk som började bak i nacken och spred sig framåt pannloben. I bland fick jag så ont att det kändes som att ryggraden var på väg att dras igenom kroppen! Jag fick tips om att gå till kiropraktor eller sjukgymnast. Jag har tidigare gått till kiropraktor och det har känts hur skönt som helst – efteråt. Så jag gick till en kiropraktor som jag fått tips om. Han lossade på spänningar i bröstryggen och i nacken. Vi bestämde att jag skulle komma tillbaka för ca 2 fixeringar till. Allt kändes bra och jag kände mig lättare i kroppen än på länge!

Morgonen därpå var inte fullt så behaglig.. För att göra den långa historien kort, så fick jag ryggkramper i bröstryggen och de spred sig nedåt längs ländryggen och framåt magen. På min smärttröskel var de definitvt en 10:a och när jag ringde till Södertäljeakuten tyckte hon att jag skulle ta en alvedon till för att se om det lättade. Å jag som knappt kunde andas! Alvedon?! Jo, tjena. Jag fick drop-in tid hos en läkare på vårdcentralen som skrev ut citodon till mig.

Om du har haft ryggskott någon gång (som jag oxå haft för många herrans år sen), så var denna smärta likadan. Bara det att den började högre upp i ryggen och tog med magmusklerna också. Så jag grät av smärta hemmavid. Å när jag skulle till läkaren, när jag var hos honom och när jag gick till apoteket. Efter citodonintaget så grät jag av lättnad! Herrejiii vad skönt det var när smärtan försvann. I ca 3 dagar åt jag citodon och så bokade jag en tid hos en sjukgymnast.

Sjukgymnasten sa att min rygg inte var tillräckligt stark för kiropraktorns behandling. Han hade lossat spänningar på ”bärande” muskler i ryggen, och om det inte hade varit för övre ryggens reaktion så hade jag fallit ihop. Övre ryggen jobbade som fan för att hålla upp min rygg, vilket resulterade i den där sjukligt onda krampen! Så hädanefter ingen mer kiropraktor, mer än för konsulation!

Jag kände av min rygg och lite småvärk i en av bröstkotorna, men det försvann snart och jag började på body pump och hålla igång rygg och nacke och resterande kropp. Sen dess har jag inte känt av något, förrän nu. I torsdags satt jag här i soffan och lutade mig lite snett nedåt golvet o plötsligt började det stråla från bröstryggen och framåt. Precis som för ett halvår sen! Jag fick panik och tog en citodon, vilket jag inte hade behövt eftersom det släppte av sig självt efter ca 5 min ståendes på alla fyra… Det har bara hänt den gången, men jag känner av det i en ryggkota. Det känns nästan som om någon skulle behöva lägga en hand på den och trycka tillbaka den på sin plats! Å det känns….fel. Såklart.

Det kan bero på all spinning och för lite ryggträning. Jag måste ta tag i det nu, med början på gymmet idag! Livet blir så mycket lättare om man slipper ha ont. Men det är förbannat irriterande att det jämt är något som är fel, trots att jag tränar!

 

 

 Bilden är dålig och omgjord, men kommer härifrån

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

