Hundliv

I dag har jag hundvaktat! 🙂

Eftersom jag igår fixade till så att benhinnorna på höger ben blev sämre, igen, så blev det ingen hundpromenad idag. Så jag körde en tankenöt med henne i stället. Jag tog en tom toarulle och la godis i den, åsså vek jag ihop ändarna på den. Först var hon avvaktande, men när jag visat henne att det var godis i rullen (jag tog ur, hon fick sniffa och precis slicka på en godisbit, så la jag i den i toarullen igen) så började hon fundera på hur hon skulle göra det här. Hon bar runt på den och krafsade och bet. Det var ingen attack, mest funderande och sniffande. Men till slut fick hon upp en flik. Å försökte med alla medel att få ur godisarna, bl.a. körde hon ner hela nosen i rullen – och det såg vansinningt sött ut! Men ja, hon löste problemet till slut efter lite bärande, rullande och krafsande. Efter det fick hon luska ut i vilken hand jag gömt godis, det gick lite fortare och var lite lättare för henne. Efter de här uppgifterna fick hon ”bus-utbrott” där hon sprang runt som en halv tok inne och ute. 🙂

Kajsa poserar med toarullen

Jag är uppvuxen med hundar. När jag var en liten tös fanns det en strävhårig tax i familjen, Titti hette hon. Å min mormor & morfar hade en Yorkshireterrier. Våren då jag var 11 år köpte jag min alldeles egna hund, en liten Golden Retriever.  Jag hade sparat en hel del själv, men fick lite hjälp från mamma & pappa också för hunden kostade ändå 3.500 kr (idag kostar de mycket mer än så). Hon hette Toffee och var min stora kärlek i 11 år! Även om hon inte kunde bo med mig de sista åren, så var det ändå VI. Det märktes när vi träffades, å jag kan fortfarande sakna henne en del. Med henne gjorde vi sådana här tankenötter; och ibland när hon verkligen behövde aktiveras så la vi godis i en petflaska som så fort hon satte tassarna på flög iväg tvärs över rummet! Det var ett jäkla liv på den och på henne, men hon hade skoj. 😀 Dock inget att rekommendera om man vill ha det lugnt o tyst.

Min hund Toffiloffan ❤

Senare i livet, när jag har råd, bor större och i närheten av grönområden och har ett jobb som passar – då ska jag definitivt ha hund igen! Å det finns en hel del raser att välja mellan; jag har gärna en Golden igen, Leonberger är fina, likaså Rottweiler och Alaska Malamute. Jag är inte så väldigt mycket för små hundar, men en Westie (west highland white terrier) och en Bull terrier skulle jag ändå mycket väl kunna tänka mig! Vem vet, det kanske blir en hel hundflock till slut. 😉

Men till dess, så är det roligt och mysigt att jag har den här chansen att få hundvakta några gånger i veckan! Å engagera sig trots att det inte är min hund. Fast det blir ju lite som att ha en, trots att det yttersta ansvaret ligger på hennes husse och matte.

Om du är nyfiken på de hundraser jag nämnt här, eller på andra raser, så kila in på denna sida;  http://vovve.net/Raser/

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

