NYC & USA

I dag åker min syster och systerdotter till NYC för några dagar, å jag är lätt avundsjuk!! Dit vill jag oxå åka, nästan alla i familjen/släkten har varit i USA (just i NY kan jag inte svära på att alla har varit i dock) utom jag. Hade det inte varit för att merparten av alla filmer och serier som visas i Sverige hade kommit från staterna, så tror jag att jag inte hade haft lika stor längtan dit och nyfikenhet på landet som jag har idag.

Jag vill inte enbart till NYC, utan till söder (Mississippi, Louisiana, New Orleans, Texas mfl) och till norr (Colorado, Klippiga bergen, south & north Dakota, Grand Canyon mfl) och att åka längs med Route 66. Sydamerika, Kanada och Alaska lockar också.

Grand Canyon

NYC är shoppingstaden och the classic skyline! Till söder vill jag för att verkligen höra deras långdragna, nasala dialekt, kolla in den starka och snedvridna kristna tron, och se några stora plantager från den tiden de hade slavar. Den norra delen lockar eftersom jag är en romantiker och är uppvuxen med serierna ‘familjen Macahan’ och ‘Lilla huset på prärien’. Som äldre såg jag ‘Ponnyexpressen’ och ‘Dr Quinn’. Å jag har troligen sett ett dussintals cowboyfilmer + de oerhört vackra filmerna ‘Den siste Mohikanen’ & ‘Dansa med vargar’ (de båda har påverkat mig mycket!). Därför vill jag till Colorado och Klippiga bergen (jag vet naturligtvis att det inte ser ut idag som det gjorde då, eller på de ställen de spelat in). Jag älskar indianer och Siouxernas reservat ligger i South och North Dakota. Route 66 för det klassiska och rock n’ roll-aktiga. Såklart.

Från filmen ‘Den siste Mohikanen’

Sydamerika.. Lite mer specifikt skulle jag vilja åka till Chile eftersom jag har vänner som kommer därifrån, såsom min latinoinstuktör, hans fru och några till som kommer på latinoklasserna. Måste bara lära mig spanska först! Kanada och Alaska är jag mest bara nyfiken på, precis som många andra länder jag vill resa till. Men det får bli ett annat inlägg.

London och Dublin är verkligen schyssta höststäder att åka till. NYC verkar vara detsamma. Eller är det bara min romantiserade hjärna som tycker det verkar vara så?

 

 

Bilderna kommer från; www.globeimages.net/img-new-york-cabs-skyline-1868.htm , http://famoustourisms.com/ , http://www.anomalousmaterial.com/movies/2009/11/

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

